اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا در گفتگو با اگروفودنیوز عنوان کرد: بروکراسی اداری، مرگ تدریجی تولید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر پرویز جهانگیری اعتقاد دارد سازمان‌ها نه تنها راه را برای فعالیت هموار نمی‌نمایند بلکه با تصمیمات غیر کارشناسی مشکلات را برای فعالیت‌های تولیدی افزونتر می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “چشم انداز وی از تولید و صادرات صنعت غذا در سال ۱۴۰۲ چیست؟” به خبرنگار ما گفت: هیچ ثباتی در تصمیم گیری‌های مسئولین وجود ندارد و این یعنی بلاتکلیفی در زمینه تولید، انجام امور صادرات و عدم امکان انطباق با مقررات غیر کارشناسی.

جهانگیری بیان کرد: علیرغم توصیه‌های مقامات کشوری، مزاحمت‌های گوناگون از سوی سازمان‌های مسئول فراهم می‌شود که می‌خواهند از بیکاری برای خود کار بتراشند و در این راه بدون نگرانی از باز خواست، سنگ‌های بزرگی را بر سر راه تولید می‌اندازند.

وی گفت به عنوان مثال: سازمان محیط زیست مشکل زیست محیطی را فقط در وجود واحدهای تولیدی می‌بیند و به آلاینده های واقعی جامعه وقعی نمی‌نهد و یا از بین هزاران مجتمع آپارتمانی آلاینده ،محیط زیست هیچگاه حساسیتی از خود نشان نمی‌دهد. فاضلاب‌های انسانی آنها از طریق چاهای جذبی آبهای زیر زمینی را آلوده مینماید ولی اگر واحد تولید با اختلاف چند رقم ناچیز به ضوابط سختگیرانه سازمان محیط زیست نزدیک شود متهم به آلایندگی میشود و تکلیفش با جریمه مشخص می‌گردد و بشدت تهدید به تعطیلی می‌شود و با عدم وجود الایندگی با توسل به تصمیمات غیر کاربردی تولید کننده را در ادارات دیگر سرگردان میکند و مشکل بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا عنوان کرد: در سایر سازمان‌ها نیز اوضاع برای تولیدکنندگان بهتر از این نیست و سازمان‌ها به جای فراهم نمودن تسهیلات کاری ،علیرغم وجود قوانین ایجاد سهولت کسب و کار؛ نه تنها راه را برای فعالیت هموار نمی‌نمایند بلکه با تصمیمات غیر کارشناسی مشکلات را برای فعالیت‌های تولیدی افزونتر می‌کنند.

جهانگیری در ادامه گفت: حاکمیت بروکراسی با روند موجود ناکارامدی اقتصادی بجای بهبود شرایط کاری، تولیدکنندگان را به قعر مشکلات غیر قابل حل هدایت می‌کند و در عمل مرگ تدریجی را برای تولیدات کشور فراهم می‌نماید.

این کارآفرین صنعت غذای کشور بیان کرد: در این ارتباط کاری که در گذشته ظرف دو روز به سرانجام میرسید در حال حاظر به سال و حتی بیشتر گسترش میابد. بدلیل این بروکراسی که ناشی از ایجاد پستهای غیر ضروری در کشور میباشد. سرمایه گذار در بخش تولید میبایست سرمایه خود را در روی خاک و بدون بهره گیری از آن در طولانی مدت‌ بر روی خاک رها کند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه ای که همواره شمشیر بالای سر تولیدکننده به انتظار نشسته از تولیدکننده برای برنامه ریزی چه انتظاری می‌توان داشت.

جهانگیری گفت: مادامی که مسئولین بعد از سال‌ها مشکل قاچاق کالا را که بدون ارزش افزوده در جامعه عرضه می‌شود نتوانستند رفع نمایند چگونه می‌توانند بازار با ثباتی را برای تولید کنندگان داخلی فراهم نمایند تا انها بتوانند بدون دلهره و تحمیل شدن جرائم سازمان امور مالیاتی به حیات خود بیاندیشند و از تعطیلی واحدهای خود و با تحمل هزاران مشکل جلوگیری نمایند.

وی بیان کرد: با افزایش نرخ سرسام آور ارز، تولیدکننده ناچار به تولید و عرضه محصول خود بطور روزانه به بازار است و دغدغه حفظ ارزش سرمایه خود را دارد و همواره باید بیاندیشد تا در رقابت با اجناس وارداتی ارزش موجودی خود را حفظ کند و فرصت اندیشیدن به برنامه فردای خود را ندارد.

پرویز جهانگیری در پایان گفت: با روند موجود و نامشخص بودن برنامه ها برای فعالیت در کشور چطور می‌توان به فردا اندیشید و برای آینده تولید و صادرات برنامه تدوین کرد که نه برنامه ریزی برای واردات مواد اولیه در دست ماست و نه برنامه صادرات در تصمیم ماست.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *