اهم اخبار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی:اولین محموله لبنیات در روسیه ترخیص شد/ آمریکای جنوبی رقیب جدی پنیر ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کشورهای آمریکای جنوبی به بازار پنیر روسیه ورود پیدا کرده‌اند و این محصول را به قیمتی پایین‌تر از محصولات ایرانی عرضه می کنند و همین مساله بازار محصولات لبنی ایران را با مشکل مواجه کرده است.

کاوه زرگران-رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران-در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص صادرات لبنیات به روسیه بیان داشت: روسیه قوانین سخت‌گیرانه ای برای برای واردات مواد غذایی دارد. همچنین در تاریخ ایران و روسیه سابقه صادرات لبنیات به این کشور وجود نداشته است. یعنی هیچ قرارداد و تفاهم نامه ای بین سازمان دامپزشکی ایران و روسیه نیز وجود نداشت. بنا بر این در کمتر از یکسال این تفاهم نامه ها به امضا رسیده است و اجازه به ۴ شرکت لبنی داده شده است تا صادرات میسر شود که گام موثری است.

او افزود: در سال ۲۰۱۴ روسیه حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار لبنیات وارد کرده است که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این واردات مربوط به پنیر بوده است. بنا بر این در روسیه بازار بزرگی برای لبنیات وجود دارد که صورت حمایت امکان به دست آوردن این بازار وجود دارد. اما مشکلی که درصادرات محصولات به روسیه وجود دارد، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات لبنی است، به همین خاطر شرایط مناسبی در بازار روسیه نداریم.

زرگران در ادامه گفت: کشورهای آمریکای جنوبی به بازار پنیر روسیه ورود پیدا کرده اند و این محصول را به قیمتی پایینتر از محصولات ایرانی عرضه می کنند و همین مساله بازار محصولات لبنی ایران را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد: عامل اصلی از دست رفتن بازار پنیر روسیه این است که قیمت شیر خام در کشور گرانتر از قیمت های جهانی است ای در حالی است که اقلام خوراکی در کشورهای جهان حالت دامپ دارد وقیمتها روبه پایین است ؛ اما در کشور ما سیاستگذاری ها بگونه ای است که قیمت شیرخام قیمتی بالاتر از قیمت های جهانی داشته باشد برای همین آینده مناسبی برای صادرات پیش بینی نمی شود.

زرگران در پایان اظهار داشت: اولین محموله لبنیاتی ایران در گمرک روسیه ترخیص شده است؛ اما با توجه به آنچه که در بازار رصد می شود بدلیل بالابودن قیمت تمام شده شرایط مناسبی را در بازار روسیه نداریم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *