اهم اخبار

رتبه‌بندی کارخانجات خوراک دام در سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رتبه‌بندی کارخانجات خوراک دام و طیور با هدف ارتقای بهره‌وری، افزایش اعتماد به تضمین کیفیت خوراک آماده و جلوگیری از توزیع نهاده‌های خام در سال ۱۴۰۲ پس از پایش و پالایش اطلاعات اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید احمدرضا علیان، مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه خوراک دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه کارخانجات خوراک آماده دام و طیور، ارتقا و متمایز کردن آنها با رتبه‌های مختلف در فرآیند تولید و صادرات، افزایش اعتماد مرغداران و دامداران به کیفیت خوراک آماده دام و طیور، کاهش هزینه تمام شده و برندسازی از دیگر اهداف طرح رتبه‌بندی و استانداردسازی کارخانجات خوراک آماده دام و طیور به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: با رتبه‌بندی کردن این کارخانجات در آینده نزدیک به جای نهاده‌های خام، کنسانتره وارد واحدهای تولید دام و طیور کشور می‌شود و همین امر از پرت خوراک دام در این واحدها جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش بهره‌وری و کاهش پرت خوراک دام با استفاده از فناوری‌های جدید فرآوری و عمل‌آوری در کارخانجات خوراک دام امکان‌پذیر است.

علیان میزان واردات نهاده‌های خام به کشور را ۱۸ تا ۲۱ میلیون تن در سال عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود ۸۶۶ کارخانه خوراک دام در کشور با ظرفیت اسمی ۲۷ میلیون تن ظرفیت اسمی تولید خوراک آماده دام و طیور گفت: این کارخانجات در سال ۱۳۹۹ حدود ۹ میلیون تن تولید خوراک آماده دام داشتند که این عدد در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۵.۵ میلیون تن رسید.

مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه خوراک دام وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ظرفیت عملی تولید این کارخانجات به طرفیت اسمی آن بسیار نزدیک شود.

وی در همین حال اعلام کرد: تاکنون اطلاعات ۵۰۰ کارخانه خوراک دام با مشارکت اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور کشور، انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سامانه سانکا نیز احصا شده است.

مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه خوراک دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور نیز در این طرح مشارکت فعال دارد.

علیان با بیان اینکه جمع‌آوری اطلاعات کارخانجات به منظور به حداقل رساندن خطا در سه لایه نظارت، پایش و پالایش می‌شود، گفت: در حال حاضر در استان مرکزی پایش سوم اطلاعات کارخانجات خوراک دام در حال انجام است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *