اهم اخبار

رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی مطرح کرد :مشکل تامین آرد در کارخانه‌های نان صنعتی و کاهش تولید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی از مشکل تامین آرد در کارخانجات تولید نان صنعتی خبر داد و خواستار تک نرخی شدن آرد شد و گفت: اگر آرد تک نرخی شود، قاچاق آرد متوقف می‌شود، سوء استفاده گران و مافیا از بازار حذف می‌شوند و در تولید رونق و بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد می‌شود.

محسن لزومیان درباره افزایش قیمت نان‌های صنعتی در سال جاری، اظهار کرد: قیمت نان‌های صنعتی تابع عرضه و تقاضاست و در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گران‌تر بودن نان‌های صنعتی نسبت به نان‌های سنتی، تقاضا در این بازار ضعیف است. 

وی با بیان اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، تصریح کرد: نمی‌توان درصد دقیقی برای افزایش قیمت نان‌های صنعتی عنوان کرد، چراکه نوع محصول تولیدی و میزان تولید کارخانجات مختلف متفاوت و در نتیجه افزایش قیمت آنها نیز متفاوت است. از طرف دیگر با توجه به افزایش بی‌رویه هزینه مواد اولیه، بسته بندی و حاملان انرژی چاره‌ای جز افزایش قیمت برای تولیدکنندگان نبود. 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های صنعتی با بیان اینکه این نوع نان به دلیل هزینه‌های بسته بندی، حمل و نقل و آرد، بهبوددهنده و غیره گران‌تر از نان‌های سنتی هستند و افراد کمتری از آن‌ها استفاده می‌کنند، اظهار کرد: بنابراین هزینه تمام شده این نان‌ها بیشتر و قدرت خرید مردم پایین است. اما مشکل مهم‌تر تولیدکنندگان تامین آرد است. 

برخی کارخانجات با یک دهم ظرفیت کار می‌کنند 

به گفته وی، در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی به کارخانجات آرد دولتی نمی‌دهد و می گوید در این زمینه کمبود وجود دارد. این مسئله باعث شده تولید نان صنعتی کاهش پیدا کند. برای مثال کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۵۰ تن روزانه فقط پنج تن تولید می‌کند که باعث افزایش هزینه تولیدکنندگان می‌شود. استفاده از آرد آزاد نیز برای تولیدکنندگان به صرفه نیست. 

لزومیان با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی اصلی‌ترین ماده اولیه تولید نان صنعتی را تامین نمی‌کند، گفت: در حال حاضر قیمت آرد با گندم ۶۶۵ تومانی برای نان سنتی، ۹۰۰ تومان برای نان صنعتی و فانتزی، ۲۷۰۰ تومان برای صنف و صنعت و ۵۰۰۰ تومان به صورت آزاد در بازار وجود دارد. اما راه حل مشکلات این است که قیمت آرد تک نرخی شود. 

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه تولید نان صنعتی آرد است، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل اصلی تولیدکنندگان تامین آرد است. اگر آرد تک نرخی شود، قاچاق آرد متوقف می‌شود، سوء استفاده گران و مافیا از بازار حذف می‌شوند، در تولید رونق و بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد می‌شود. 

این تولیدکننده در پایان از دولت بعدی خواست که مشکل تامین آرد را برطرف و آرد را تک نرخی کند. همچنین برای تصمیم گیری با تشکل‌ها مشورت کند.

منبع: ایسنا

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *