اهم اخبار

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی: کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سهمیه آرد نانوایان/ رول کاغذی به دستمان نمی‌رسد/ با ریش سفیدی نانوایان را ترغیب به ادامه کار می‌کنم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد سلیمانی خاطر نشان کرد: سهمیه آرد نانوایان هر ۱۰ روز یکبار کمتر می‌شود و دغدغه‌ای دیگر به دغدغه‌های نانوایان اضافه شده است؛ بنا به گزارش‌های رسیده به اتحادیه، ۵۰ تا ۶۰ درصد سهمیه آرد نانوایان در تهران کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ محمد سلیمانی با تایید خبر کاهش سهمیه آرد نانوایان، گفت: دولت با اجرای طرح هوشمندسازی نانوایان درصدد حذف فروش آرد با نرخ دولتی و پرداخت مابه التفاوت پول آرد به نانوایان بود اما در عمل با اجرای این طرح اتفاقات دیگری رخ داد.

وی با بیان اینکه دولت با این طرح می‌خواست مانع آردفروشی شود، گفت: سهمیه آرد نانوایان هر ۱۰ روز یکبار کمتر می‌شود و دغدغه‌ای دیگر به دغدغه‌های نانوایان اضافه شده است؛ بنا به گزارش‌های رسیده به اتحادیه ۵۰ تا ۶۰ درصد سهمیه آرد نانوایان در تهران کاهش پیدا کرده است. بنده برای رسیدگی به این موضوع به فرمانداری مراجعه کردم اما متاسفانه هیچ نهادی خود را ملزم به پاسخگویی به نانوایان نمی‌داند.

به گفته این فعال صنفی؛ کاهش سهمیه آرد نانوایان انگیزه پخت را از آنها می‌گیرد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با اشاره به برخوردهای دوگانه با نانوایان، گفت: دو ماه از سال جدید گذشته است اما خبری از نرخ‌نامه جدید مطرح نیست؛ به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد ۱۵ درصد کمک هزینه به نانوایان پرداخت کند و دستوری قیمت نان را ثابت نگه دارد. اتحادیه آنالیز قیمتی‌اش را اعلام کرده است اما به آن توجه نمی‌کنند و نظر فعالان این صنف را درباره قیمت جویا نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل کاهش سهمیه آرد به نانوا اعلام می‌شود؟ گفت: بنا به دلایل مختلف آرد نانوایان را کم می‌کنند؛ حتی نانوایانی که هیچ گونه تخلف در فروش، وزن نان و قیمت نداشته در ماه ۲۰ کیسه از سهمیه‌اش را کم کردند و اینگونه شرایط را برای ادامه کار نانوایان دشوار می‌کنند.

سلیمانی با انتقاد از اجرای سیاست توزیع آرد شناور، تصریح کرد: نانوایان هر ۱۰ روز دغدغه کم شدن سهمیه آرد را دارند. 60 درصد مراجعه کنندگان به تعزیرات نانوا هستند و آنها را جریمه سنگین می‌کند. اگر نرخ جدید به نانواها اعلام می‌کردند و در آن صورت باز هم شاهد تخلف آنها بودیم در آن زمان صدا و سیما حق داشت که نانوایان را به عنوان متخلف به مردم معرفی کنند. من شرایط اقتصادی مردم را درک می‌کنم و می‌دانم توان پرداخت هزینه‌های اضافی به نانوایان را ندارند اما دولت باید نانوایان را در نظر بگیرند، چطور مجوز افزایش قیمت به لبنیات و …. داده می‌شود اما مجوز نرخ جدید نانوا را به تعویق می‌اندازد.

این فعال صنفی ادامه داد: اگر قرار است جریمه‌های سنگین برای نانوایانی در نظر گرفته شود نانوایانی که با نرخ‌های غیرمتعارف نان می‌فروشند مشمول جریمه شوند. این در حالیست که جریمه‌های سنگین بیشتر برای نانوایانی که نان ۵ هزار تومان می‌فروشند در نظر گرفته می‌شود. پرداخت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان جریمه از توان نانواها خارج است پخت نان ۳ هزار تومانی برای نانوایی سنگکی صرفه اقتصادی ندارد؛ من با ریش سفیدی نانوایان را ترغیب به ادامه کار می‌کنم و به آنها وعده اعلام نرخنامه جدید را می‌دهم.

وی با تایید قطعی‌های مکرر دستگاه‌های پز در هفته‌ای که گذشت، گفت: رول کاغذی به‌دست نانوایان نمی‌رسد و شرکت پشتیبانی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز نانوایان باشد و در این زمینه ضعیف عمل می‌کند. نانوا باید حداقل چند مرتبه با شرکت تماس بگیرد که رول کاغذی برای نانوا آورده شود.

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی با اشاره به برخی ضعف‌های دستگاه‌های پز هوشمند، تصریح کرد: دستگاه‌های پز صفحه کلیدی نیز برای نانوایان آورده‌اند و از آنجایی که برخی نانوایان هنوز شیوه کار با این دستگاه‌ها را بلد نیستند اختلال‌هایی در این بین ایجاد شده است. به عنوان مثال یک خریدار به جای خرید ۱۱ نان ۱۱۱۱ نان ثبت کرد و بعد از مراجعه به اتحادیه در نهایت توانستیم با تماس‌های مکرر پولی که اشتباه واریز شده بود را به حساب شخص بازگردانیم؛ چراکه پشتیبانی اعلام کرد که برگشت پول ندارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *