اهم اخبار

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران: واردات بیش از۵۰۰ میلیون دلارخوراک دام و طیور/نرخ کنجاله سویا ۱۸درصد بالا رفت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در سه ماهه نخست امسال به ارزش ۵۰۵ میلیون دلار خوراک دام و طیور وارد کشور شد.

مجید موافق قدیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: میانگین ارزش واردات ذرت دامی، کنجاله سویا، جو دامی و دانه سویا در سه ماهه نخست امسال به ترتیب ۲۳۹ ، ۸۵، ۷۱ و ۱۱۰ میلیون دلار بوده است.
وی اظهار داشت: میانگین درصد تغییرات ارزش ذرت دامی، جو دامی و دانه سویا نسبت به سه ماه نخست سال گذشته به ترتیب ۳۱ ، ۱۹ و ۱۱ درصد کاهش و کنجاله سویا ۱۸ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت هماهنگی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: میانگین قیمت پایه هر کیلو ذرت دامی، کنجاله سویا، جو دامی و دانه سویا در سه ماه نخست سال ۱۳۹۵ به ترتیب ۲۱۶، ۴۱۳، ۲۲۰ و ۴۱۲ دلار بوده است و میانگین درصد تغییرات قیمت پایه ای این اقلام نیز نسبت به سه ماه ابتدایی سال ۹۴ به ترتیب ۷ ، ۱۶٫۵ ، ۱۵٫۵ و ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد.
موافق قدیری اضافه کرد: میانگین درصد سهم ارزش ذرت دامی، کنجاله سویا، جو دامی و دانه سویا از کل واردات در سه ماه نخست سال جاری به ترتیب ۳٫۱ ، ۲٫۲ ، ۲٫۱ و ۳٫۴ درصد بوده است.
وی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی در دو ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی یک درصد و از نظر ارزش ١٢ درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، ارزش صادرات محصولات کشاورزی ٨.٢ درصد صادرات کل کشور را در دو ماه نخست سال به خود اختصاص داده است.

** رشد اقتصاد کشور نیازمند داشتن رفتار اقتصادی
موافق قدیری با بیان این که امروز دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است، تصریح کرد: تجارت جهانی در ابتدای هزاره سوم از این قاعده خارج نیست و در سطحی گسترده و با سرعت هرچه تمام تر متحول شده به طوری که حال و هوای امروز تجارت نشان از جهانی شدن آن دارد، فرآیندی که منجر به حضور و رقابت تنگاتنگ ظرفیت های مختلف تجاری شده است.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران براین باور است که تجارت به عنوان موتور رشد اقتصاد ملی، حلقه پیوند اقتصاد بین المللی و اقتصاد ملی است.
موافق قدیری گفت: در کشورمان باوجود اقدام هایی که در جهت رشد تجارت خارجی و حضور بیشتر در بازارهای جهانی صورت گرفته، اما متاسفانه به لحاظ اصرار نابجا و اتکای بیش از حد به سیستم سنتی هنوز تحولاتی که متناسب با شأن و جایگاه ایران در صحنه تجارت بین المللی باشد، رخ نداده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این که ما در جامعه افراد عالم و صاحب اندیشه در حوزه های مختلف، از جمله اقتصاد داریم تصریح کرد: در واقع اندیشه اقتصادی داریم اما رفتارهای اقتصادی نداریم و شکاف زیادی بین اندیشه و عمل اقتصادی ما وجود دارد.
وی معتقد است، اقتصاد واقعی و عملی و در سایه آن واردات راه خود را جدا از ایده ها و اندیشه های علمی، طی می کند.

** اقتصاد ایران دچار تناقض است
وی با بیان این که واردات ایران مبتنی بر ایده ها و اندیشه های اقتصادی نیست، گفت: اقتصاد امروز ایران دچار بیماری چند شخصیتی و تناقض های ناشی از تفاوت های زیاد در سلیقه ها شده، به طوری که این بیماری در واردات، تولید، توزیع و حتی صادرات کشور وجود دارد و باعث فاصله بین فعالان اقتصادی، دولتمردان، اندیشمندان و صاحبنظران شده است.
موافق قدیری افزود: پدیده چندگانگی در تجارت و واردات حاصل چند دستگی و پراکندگی نگرش ها، ارزش ها، باورها و گرایش های سیاسی و اقتصادی است.
عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران اظهارداشت: هنوز نگرش ما در مورد جهانی شدن، عضویت در سازمان تجارت جهانی، چشم انداز بیست ساله، خصوصی سازی، اقتصاد بازار و مشارکت خارجی ها، یک نگرش سیستمی و برپایه منافع ملی نیست که باید این اندیشه اصلاح شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *