اهم اخبار

رییس جهاد کشاورزی فارس: میزان کشت گندم با بذر گواهی شده در فارس بیشتر از میانگین کشوری است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی جاری حدود ۵۵ درصد مزارع گندم این استان با بذر دارای گواهی کشت شده، در حالی که این میزان برای مزارع گندم کل کشور حداکثر ۳۴ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا است: فارس به لحاظ تامین بذر گندم گواهی شده مورد نیاز کشاورزان از جمله استان‌های موفق است.

وی بیان کرد:  افزون بر ۴۲۰ هزار هکتار گندم در این استان کشت شده که ۲۷۰ هزار هکتار به صورت  آبی و ۱۵۰ هزار هکتار آن کشت دیم است که برای سطوح کشت مذکور حدود ۸۰ هزار تن انواع بذر گندم مورد نیاز بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سال زراعی جاری حدود ۵۳ هزار تن از بذر گندم شامل ۴۸ هزار تن بذر گواهی شده و استاندارد و پنج هزار تن دانه گندم مرغوب توسط این سازمان تامین و توزیع  شد.

پژمان با تاکید بر اینکه بیشترین حجم بذر گواهی شده گندم در کشور در فصل زراعی جاری در استان فارس تهیه شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت، افزود: قیمت پایین‌تر بذر گواهی شده نسبت به دانه گندم خود مصرفی کشاورزان، افزایش سطوح کشت گندم به خصوص کشت دیم و عدم پیش بینی دقیق زمان آغاز بارندگی ها باعث شد تا تقاضای کشاورزان برای خرید بذر گواهی شده افزایش یابد.

به اعتقاد وی، بارندگی‌های زود هنگام نسبت به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی از بیستم آبان ماه و سه بارش پی در پی و با فاصله یک هفته از یکدیگر، تمایل کشاورزان به کشت برای استفاده از آب باران به عنوان خاکاب اول را بیشترکرد و موجب شد تقاضای کشاورزان برای بذر گواهی شده در یک دوره زمانی کوتاه سه هفته‌ای تشدید شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: دلایل مورد اشاره فشار شدیدی بر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین بذر گواهی شده یا دانه مرغوب گندم وارد کرد، بر اساس سوابق و تجارب موجود، در ۲ دهه گذشته حدود ۵۰ درصد کشاورزان از بذر خود مصرفی استفاده و حداکثر ۵۰ درصد بذر مورد نیاز خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت می‌کردند.

پژمان با بیان اینکه حدود ۲۰ شرکت تخصصی فرآوری و تامین کننده بذر گواهی شده گندم با ظرفیت تقریبی ۷۵۰ تن در روز در این استان وجود دارد که بخش عمده آن‌ها در شهرستان مرودشت واقع است، افزود: هم اکنون برنامه ریزی‌های لازم برای تامین بذر گندم مورد نیاز کشاورزان در سال بعد و جلوگیری از تکرار مشکلات سال جاری در حال انجام است. 

وی ادامه داد: برای مدیریت بذر گندم در سنوات آتی، علاوه بر تعیین قیمت مناسب که نقش اصلی در میزان تقاضای کشاورزان دارد، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ظرفیت انبارهای اداره‌کل تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی‌های تولید استان فارس برای ذخیره سازی و تامین نیاز بذری کشاورزان کمک خواهد گرفت تا کشاورزان بیشتری به بذر با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بر اساس شواهد موجود، در دنیا و به ویژه کشورهای عمده تولید کننده گندم مثل آمریکا، روسیه، چین، کانادا و استرالیا میزان مشارکت دولت در تامین بذر به طور متوسط از ۴۰ درصد بیشتر نیست و کشاورزان عمده تولید کننده گندم و کشت و صنعت‌ها، عموما خود نسبت به تامین بذر اقدام می کنند.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *