اهم اخبار

رییس سازمان توسعه تجارت : محدودیتی برای تجارت با آمریکا نداریم/ توقع کاهش نرخ ارز ایجاد نکنیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر اینکه نباید مطالبات غیر واقعی از جمله کاهش چشمگیر نرخ ارز برای مردم ایجاد کنیم، گفت: بعد از اجرای لغو تحریم‌های اقتصادی، از جانب ما محدودیتی برای تجارت با آمریکا در فضای رقابت بین‌المللی وجود ندارد.

ولی الله افخمی راد – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره لغو تحریم‌های اقتصادی در ماه جاری و تاثیر آن بر اوضاع تجاری کشور اظهار کرد: بعد از لغو تحریم ها در بخش‌های مختلفی که تجارت با آمریکا در مقایسه با سایر کشورها عرصه رقابتی داشته باشد، حضور می‌یابیم و خرید و فروش کالا خواهیم داشت.

وی گفت: لغو تحریم ها باعث می‌شود ایران جایگاه سابق خود را در نظام اقتصاد بین‌الملل پیدا کند و حضور فعالانه‌تری در زمینه ارائه کالا و خدمات و به طور کلی تجارت جهانی داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود با شرایط جدید، فضای رقابتی‌تری برای حضور ایران در عرصه بین‌الملل فراهم شود.

تحریم،‌ هزینه‌های حضور در عرصه بین‌المللی را افزایش داده بود

افخمی راد افزود: متاسفانه تحریم،‌ هزینه‌های حضور در عرصه بین‌المللی را برای ایران افزایش داده و نقل و انتقال پول از مسیر قانونی خارج شده بود لذا این عرصه غیرقابل اعتماد شده بود و هزینه‌های بالاتری برای تجار به دنبال داشت.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه با ایجاد فضای جدید رقابتی تحرک در اقتصاد داخلی کشور به وجود می‌آید، تصریح کرد: برای تحرک اقتصاد داخلی باید ساختار اقتصادی کشور تغییراتی متناسب با لغو تحریم‌ها داشته باشد و این امکان به وجود ‌آید که سرمایه‌گذاران خارجی در عرصه داخلی و در رشته‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و طرح‌های زیربنایی حضور یابند.

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت در عین حال بیان کرد: اگر اصلاحات اقتصادی صورت گیرد شاهد ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده خواهیم بود و همه این اتفاقات باعث می‌شود قیمت‌های نقل و انتقال پول کاهش یابد و فضای عمومی بین‌الملل که رویکرد مثبتی به ایران نداشت نیز تغییر یابد.

تسهیل صدور ضمانت‌نامه برای حضور در عرصه بین‌الملل

وی با بیان اینکه بعد از لغو تحریم ها شاهد تسهیل صدور ضمانت‌نامه برای حضور در عرصه بین‌الملل خواهیم بود، گفت: باید اصلاحاتی انجام دهیم که از رکود فعلی خارج شویم که لازمه‌اش آن است که شرایطی به وجود آید تا تقاضا برای تولید داخلی ایجاد شود.

افخمی راد همچنین تاکید کرد: بعد از لغو تحریم نباید مطالبات غیر واقعی در بین مردم به وجود آوریم و اینطور القا کنیم که قیمت ارز کاهش چشمگیری می‌یابد، چون ایجاد چنین توقعاتی در سطح جامعه باعث می‌شود مردم همیشه در حالت انتظار به سر ببرند و حتی کالاهای مورد نیازشان را خریداری نکنند.

وی در عین حال بیان کرد: متاسفانه مطالبات غیرواقعی در فضای پساتحریم در جامعه موجب می شود کالاها و تولیدات در انبارها ذخیره شود و همه این ها در نهایت موجب می‌شود منابع برای سرمایه‌گذاری و تولید به کار گرفته نشود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *