اهم اخبار

رییس سازمان دامپزشکی:آنفلوآنزای جدید از قرنطینه خارج نشده است

۲ دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که سویه جدید آنفلوآنزای طیور که در پارک بوجاق کیاشهر مشاهده شد، در همان منطقه قرنطینه و کنترل شد و به هیچ وجه گزارش دیگری از آن سویه نداشتیم.

به گزارش ایسنا، سال گذشته و در حالی که همه مسئولان درگیر مبارزه و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگانی بودند که از نیمه سال ۱۳۹۵ به کشور وارد شده بود، سویه جدیدی از این بیماری به نامH۵N۶ در پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر مشاهده و گزارش شد که پس از ۱۲ سال به عنوان یکی از سویه‌های آنفلوآنزای‌ مشترک بین پرندگان و انسان شناخته می‌شد.

در پی اعلام این گزارش سازمان دامپزشکی به سرعت با هماهنگی سازمان محیط زیست این پارک ملی را قرنطینه کرد و اقدامات لازم را در راستای شناسایی کانون‌ها و مقابله با این بیماری آغاز کرد، اما در برخی شبکه‌های مجازی اعلام شد که آنفلوآنزای جدید شایع‌ شده از مکان قرنطینه خارج و به مرغ‌های بومی هم سرایت کرده است.

اما علیرضا رفیعی‌پور – رییس سازمان دامپزشکی – در نشست خبری امروز خود این مساله را اینگونه به خبرنگار ایسنا توضیح داد که آنفلوآنزای جدید شایع شده تحت تیپ H۵N۶ که در پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر مشاهده و گزارش شد به هیچ وجه از این منطقه خارج نشد و برای اولین‌بار توانستیم در قالب مدلی کلاسیک یک سویه از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را به صورت کامل کنترل کرده و اجازه انتشار آن به دیگر مناطق را ندهیم.

وی با بیان این که پس از ۱۲ سال این ویروس H۵N۶ به عنوان سویه مشترک بین انسان و طیور به کشور وارد شد، ادامه داد: براساس این مدل کلاسیک ۱۵۰ نقطه از استان مازندران را به صورت هدفمند شناسایی کردیم و بیش از ۳۲ هزار نمونه‌گیری انجام شد اما هیچ اثری از شیوع این بیماری در دیگر مناطق مشاهده نکردیم.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: دیگر استان‌های مرتبط با مازندران که در مسیر جهانی پرواز اردک‌ها قرار دارند مانند کرمانشاه، لرستان و ایلام را نیز رصد کردیم و اثری از این ویروس مشاهده نشد.

رفیعی‌پور اعلام کرد که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته طی هفته‌های آتی خروج پرندگان وحش مهاجر که به پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر وارد شده بودند، آغاز شده و پس از خروج کامل آنها و انجام اقدامات قرنطینه و بهداشتی این پارک از قرنطینه خارج خواهد شد و مجددا برای بازدید عموم آزاد است.

وی تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در زمینه مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با سازمان دامپزشکی همکاری کردند و به دنبال تعیین و تکلیف هرچه سریع‌تر مرغداری‌های غیرمجاز هستیم تا آنهایی که امکان فعالیت داشته و می‌توانند مجوز بگیرند، به چرخه تولید وارد شوند و آنهایی که چنین امکانی برایشان فراهم نیست پلمپ شده و تعطیل شوند که البته تاکنون واحدهای پرورشی بسیاری پلمب شده‌اند و این اقدامات با کمک دستگاه قضایی و حکم صادر شده برای مرغداری غیرمجاز ادامه خواهد داشت.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

2 نظر برای این مطلب

  1. با تشکر از مطلب عالیه شما

  2. امید says:

    از مطلب عالیه شما ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *