اهم اخبار

رییس سازمان شیلات ایران خبر داد: ممنوعیت دوساله صید ترال فانوس‌ماهیان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران از توافق کارگروه علمی و فنی تشکیل شده، به منظور ممنوعیت دوساله صید ترال فانوس‌ماهیان با هدف برنامه آیش و پایش ذخایر این گونه در سواحل جنوب کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهادکشاورزی، «نبی‌الله خون‌میرزایی» درباره ممنوعیت صید ترال، افزود: این اقدام به منظور مطالعه و ارزیابی بر روی ذخایر آبزیان و تصمیم‌گیری بر اساس مطالعات آینده در راستای بهره‌برداری پایدار و بهینه فانوس‌ماهیان انجام می‌شود.

وی اظهارداشت: با توجه به دغدغه‌های ایجاد شده در مردم، مسوولان، سمن‌های محیط‌زیستی و جامعه صیادی درخصوص صید فانوس‌ماهیان به‌ویژه آسیب‌های زیست‌محیطی آن، همچنین اطلاعات نادرستی که موجب تشویش اذهان عمومی شد، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در دوره جدید هم با حساسیت بالا به این موضوع پرداخت، طی جلسات بسیاری که با این فراکسیون داشتیم در نهایت مقرر شد یک کارگروه فنی و علمی این موضوع را بررسی کرده و در قبال آن تصمیم‌گیری کند.

خون‌میرزایی با اشاره به اعضای کارگروه علمی و فنی تشکیل شده در زمینه فانوس‌ماهیان، خاطرنشان ‌کرد: اعضای این کارگروه را رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، یکی از اعضای هیات علمی پژوهشکده زیست‌محیطی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تشکیل می‌دهند و سازمان شیلات ایران نیز به عنوان مجری به این کارگروه دعوت شد.

وی تاکیدکرد: مقرر شده طرح پایش ذخایر فانوس‌ماهیان از آذر ۹۹ شروع ‌شود که در این مطالعات با آسیب‌شناسی صید فانوس‌ماهیان، تحقیقات به‌روز شده‌ای را استحصال کنند تا مطالعات در جهت بازنگری فعالیت ناوگان به‌کار بسته شوند.

وی ادامه‌داد: این بازنگری شامل تجهیزات و ناوگان، تعداد ناوگان، روش صید، تجهیزات مورد نیاز صید و برنامه صید خواهد بود که امید می‌رود پس از انجام این تحقیقات، یک برنامه جامع برای بازنگری صید فانوس ماهیان به دست آید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر عدم صید ترال فانوس‌ماهیان در خلیج فارس، اظهارداشت: صید فانوس‌ماهیان، صید ترال میانی در اعماق ۲۰۰ متر و فاصله بیش از ۱۲ مایل از ساحل است که فقط در دریای عمان و در محدوده صیدگاهی مقابل بندر جاسک انجام می‌شد.

خون میرزایی افزود: تشکیل کارگروه و جلسات مرتبط با مخاطرات زیست محیطی صید ترال فانوس‌ماهیان از چندین ماه پیش شروع شده بود که در این چند روز به نتیجه رسیده است.

وی همچنین به ایجاد برخی موانع برای کشتی تحقیقاتی شیلات اشاره و ابراز امیدواری کرد: فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به موسسه تحقیقاتی شیلات در راستای رفع موانع دریانوردی کشتی تحقیقاتی این سازمان کمک کند و با تامین اعتباری لازم برای تهیه تجهیزات لازم این کشتی، برنامه مطالعات پایش ذخایر اجرا و همزمان با این مطالعات، صید فانوس‌ماهیان متوقف شود.

فانوس‌ماهیان از گونه‌های میان‌زی دریای عمان محسوب می‌شوند. بیشترین کاربرد فانوس‌ماهیان اکنون در قالب پودر ماهی برای مصارف دام و طیور است و تلاش شده با واردسازی این گونه ماهی در سبد مصرف انسانی در قالب چیپس و پروتئین خشک یا در قالب محصولات خمیری و صنعتی، ارزش‌افزوده آنها افزایش یابد.

سال گذشته مجوز صید ۱۶ فروند کشتی و شناور صیادی غیرایرانی به دلیل تخلف از ضوابط صید فانوس ماهیان لغو و ابطال شد.

طبق ضوابط سازمان شیلات ایران، بیش از ۵۰ درصد سهام کشتی ترال باید دارای مالکیت ایرانی باشد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *