اهم اخبار

رییس مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان مرکزی: دامداران استان مرکزی تزریق واکسن تب برفکی به دام ها را جدی بگیرند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به شیوع بیماری تب برفکی در استان در صورت عدم واکسیناسیون به موقع دام‌ها هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از مهر؛ سعید رحیمی اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری حاد ویروسی و واگیر دار در دام است که در صورت بروز صد درصد گله را درگیر می‌کند و میزان تلفات آن به خصوص در دام‌های جوان قابل توجه است.

وی ادامه داد: از علائم بیماری تب برفکی می‌توان به تب شدید، کاهش اشتها و کاهش تولید شیر، ریزش بزاق از دهان، زخم مخاطی بر روی زبان و محوطه دهانی، جراحت پستان و فضای بین دو سم و لنگش به ویژه در گوسفند و بز و تلفات در دام‌های جوان اشاره کرد.

به گفته رحیمی بیماری تب برفکی یکی از موانع اصلی تولید شیر و گوشت و تجارت جهانی دام و فرآورده‌ها خام دامی است که در صورت شیوع در یک منطقه، خسارات اقتصادی سنگینی را متوجه کشور و دامداران می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی گفت: در سال جاری تعداد ۲۰ کانون بیماری در جمعیت دام سنگین و ۲۹ کانون بیماری در دام سبک در سطح استان گزارش شده است.

رحیمی گفت: تاکنون واکسیناسیون حدود ۵۹۰ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه این بیماری در استان انجام شده است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود در ماه‌های آتی به دلیل مستعد شدن شرایط محیطی و افزایش گردش ویروس در محیط از یک سو، و عدم استقبال دامداران از واکسیناسیون به دلیل افزایش قیمت واکسن‌های مورد استفاده، شیوع بالای بیماری در سطح استان را شاهد باشیم.

پیشگیری مهمترین راه جلوگیری از خسارات اقتصادی تب برفکی است

رحیمی افزود: با توجه به ویروسی بودن بیماری تب برفکی، درمان مؤثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری به عنوان مهمترین راه جلوگیری از خسارات اقتصادی است.

وی انجام اقداماتی مهمی مانند رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل ضدعفونی های دوره‌ای و منظم، خودداری از نقل و انتقال غیر مجاز دام، خرید دام از مناطق عاری از بیماری با هماهنگی دامپزشکی، جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری، ضدعفونی خودروهای ورودی به واحد و مهم‌تر از همه واکسیناسیون دام‌ها را در جلوگیری از شیوع این بیماری مهم برشمرد.

رحیمی خاطرنشان کرد: کاهش استقبال بهره برداران از تزریق این واکسن می‌تواند زنگ خطری برای شیوع گسترده بیماری در ماه‌های سرد سال باشد بنابراین با توجه به خسارات اقتصادی فراوان این بیماری و هزینه‌های گزاف درمان در صورت ابتلاء دام، (به طوری که هزینه مایه کوبی در مقابل آن بسیار ناچیز است) تاکید می‌شود دامداران هر چه سریع‌تر با مراجعه به مراکز مایه کوبی دامپزشکی استان نسبت به تزریق واکسن برای دام‌های خود اقدام کنند.

سرویس خبری: استان ها

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *