اهم اخبار

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی خبر داد: انتقال ۲ دانش فنی آبزیان به بخش خصوصی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از ۲ مورد انتقال دانش فنی از سوی این موسسه به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های تغذیه مردم و تولید میگو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ محمود بهمنی افزود: نخستین انتقال دانش فنی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، واگذاری تولید پفیش (پفک با ۲ درصد پودر ماهی) به صنعت است که نقش موثری در افزایش مصرف سرانه آبزیان در سبد غذایی مردم به‌ویژه کودکان ایفا می‌کند.

وی بیان‌داشت: همچنین این موسسه، دانش فنی تولید مولدین عاری از بیماری‌های خاص میگو را به یک شرکت دانش‌بنیان انتقال داده است.

ترویج دانش فنی به مزارع توسط محققان 

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اجرای طرح «یاوران تولید»، از اقدامات محققان و مجموعه تابعه این سازمان در زمینه ترویج و انتقال یافته‌های علمی به مزارع پرورشی آبزیان خبر داد.

به گفته وی، با اجرای طرح یاوران تولید، بلافاصله پس از ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی از اردیبهشت ۹۹، تعداد ۹۱ محقق معین این موسسه فعالیت خود را آغاز کردند.

بهمنی اضافه‌کرد: محققان معین این موسسه به اتفاق کارشناسان ترویج و کارشناسان شیلات استان‌ها از مزارع آبزی‌پروری بازدید کردند و در هر مزرعه، کاربرگ‌های مربوطه تکمیل، مشکلات فنی مزارع بررسی و راه‌کارهای رفع موانع و مشکلات موجود و پیشنهادات تخصصی از سوی محققان معین و کارشناسان این موسسه به تولیدکننده ارائه شد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: تعداد ۳۰ مورد بازدید تخصصی طرح یاوران تولید از مزارع تولید آبزیان (ماهی قزل آلا، سوف، کپور و میگو) توسط محققان معین مراکز و پژوهشکده‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی انجام و با ارائه راهکارها و توصیه‌های فنی برای رفع مشکلات مزارع و همچنین افزایش تولید مزارع آبزی‌پروری و «جهش تولید» گام‌های موثری برداشته شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان شیلات ایران و این موسسه، بیان‌داشت: به منظور اجرای طرح یاوران تولید در حوزه‌های مختلف شیلات و آبزیان، تاکید بر ارتقا، تولید محصولات استراتژیک شیلاتی و افزایش سطح معیشت بهره‌برداران شیلاتی از برنامه‌های این موسسه بوده است.

بهمنی ادامه‌داد: انجام بازدیدهای مستمر توسط محققان مراکز تحقیقاتی از مزارع آبزی‌پروری استان‌ها و حضور آنان در مزارع و ارائه پیشنهادات، راهکار و توصیه‌های فنی برای افزایش تولید پایدار مزارع، افزایش کیفیت آبزیان تولیدی و هماهنگی لازم با کارگروه یاوران تولید استان‌ها به منظور پیشبرد اهداف از دیگر برنامه‌های موسسه درباره اجرای طرح یاوران تولیداست.

وی خاطرنشان‌کرد: مشارکت در اجرای ۱۱ طرح ترویجی و سایت الگویی برای بهره‌برداران،۹۲ نفر- روز آموزش در برنامه‌های روز مزرعه، ۶ هزارو ۲۸۲ نفر ساعت آموزش درکارگاه آموزشی- ترویجی به صورت حضوری و مجازی، ۱۱۷نفر- روز آموزش در برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی، ۸۰ نفر- روز آموزش کارشناسان پهنه، مشارکت در اجرای پنج طرح تحقیقی- ترویجی، مشارکت ۹۱ محقق معین و  پنج محقق مروج ارشد شیلاتی در طرح یاوران تولید، برگزاری بیش از ۲۵ دوره آموزش و ترویجی از طریق سامانه وبینار، برگزاری هشت دوره وبیناری ترویجی توسط نمونه‌های ملی کشاورزی سال های ۹۷ و ۹۸  در بخش شیلات و آبزیان در سال «جهش تولید» و بارگذاری ۱۵ عنوان جدید رسانه ترویجی در تالار ترویج سازمان از دیگر فعالیت‌های ترویجی موسسه در سال جاری است.

تولید ۶ تن پروبیوتیک برای پرورش میگو

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: پس از انتقال دانش فنی تولید پروبیوتیک اختصاصی میگوی پرورشی به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، امروزه شاهد تولید بیش از ۶ تن پروبیوتیک توسط این شرکت برای پرورش‌دهندگان میگو در استان‌های مختلف کشور هستیم.

بهمنی اضافه‌کرد: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، در تداوم فعالیت‌های تجاری‌سازی و ترویجی خود و در راستای اصلاح  نژاد کپور ماهیان و ماهی قزل‌آلا، همکاری‌های تنگاتنگی با موسسات تحقیقاتی «هاکی»مجارستان و شرکت «آکواژن» نروژ داشته که منجر به معرفی ماهی «کپور تاتا» از مجارستان و تخم اصلاح شده نروژی این ماهی شده است.

به گفته وی، همچنین در موضوع ماهی تیلاپیا و به منظور به‌گزینی، از نمونه‌های وارداتی پنج‌سویه برتر این ماهی از تایلند رونمایی شد که گام موثری در پایداری صنعت آبزی‌پروری ماهی تیلاپیا با رعایت ضوابط زیست‌محیطی و تاکید در محیط‌های محصور بوده است.

این موسسه با تولید مولدین این پنج سویه به عنوان محصول دانش‌بنیان و واگذاری آن به بخش‌های خصوصی تکثیرکننده ماهی تیلاپیا، رسالت تحقیقاتی خودرا به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

به تازگی «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه بخش پژوهش وزارت جهاد کشاورزی در حوزه اجرایی ضعیف عمل می‌کند، گفت: عملیات اجرایی پژوهش بخش کشاورزی باید برای تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش‌بنیان محول شود که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی جدی است.

به گفته وی، ارتقای بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد پارک‌های فناوری ممکن می شود.

 

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *