اهم اخبار

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران: صادرات شیرخشک نباید بنابر نظر برخی متوقف شود/از انحصار گله داریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران گفت: صادرات شیر خشک ممکن است به ضرر چند نفر باشد اما در نهایت به سود صنعت دامپروری و فرآوری است. بنابراین نباید بنا برنظر برخی افراد صادرات شیر خشک متوقف شود.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، علی احسان ظفری در نشست خبری که با موضوع تولید شیرخشک و چالش‌های صادرات آن برگزار شد، با بیان اینکه ویروس کرونا باعث کاهش مصرف لبنیات در کشور شد، اظهار کرد: به دلیل اینکه امکان دپوی شیر خام و محصولات لبنی وجود نداشت و محصولات لبنی نیز عمدتا قابل دپو نیستند، بخش عمده شیر خام که توسط صنایع لبنی جذب شده بود، تبدیل به شیر خشک شد.

وی ادامه داد: از پایان سال گذشته تا کنون ۵۳ هزارتن دپوی شیر خشک در کشور داشتیم و این در حالی است که مصرف شیر خشک سالانه کشور حدود ۱۵ هزارتن است.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران اضافه کرد: با این مقدار مازاد شیر خشک در کشور راهی جز صادرات نداریم، زیرا تاریخ مصرف شیرخشک ۲ ساله است و هرچه از تاریخ تولید آن بگذرد صادراتش با مشکلاتی همراه خواهد شد.

 وی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای صادرات شیرخشک انجام و با صادرات ۱۰ هزارتن در مرحله اول موافقت شد، اظهار کرد: از ۱۰ هزار تن مرحله اول ۸۲۰۰ تن صادر شد و آن مقدار باقی مانده نیز به دلیل اینکه برخی واحدها از طرف بیمه تامین اجتماعی و اداره امور مالیاتی به علت بدهی اجازه تمدید کارت بازرگانی خود را نداشتند، صادر نشد.

ظفری با اشاره به اینکه این مقدار صادرات نیز مشکلی را حل نمی کرد و نیازمند صادرات بیشتری بودیم، گفت: در یکی از جلسات تنظیم بازار مصوب شد که در مرحله دوم نیز ۱۰ هزارتن دیگر از  شیر خشک های دپو شده، صادر شود. یعنی اوایل خرداد مکاتباتی از طرف وزارت جهاد کشاورزی با دفتر مقررات صادرات انجام شد، پس از راستی آزمایی از میزان شیر خشک دپو شده، صادرات ۱۰ هزارتن در مرحله دوم نیز مصوب شد، اما دفتر مقررات صادرات هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

ظفری در ادامه با بیان اینکه واحدهایی که با پودرهای دپو شده مواجهند مشکلات بسیاری دارند، گفت: این واحدها نمی توانند پول دامدار را پرداخت کنند. انبارهایشان پر از شیر خشک است و فضای نگهداری برای تولیدات جدید را ندارند. در حقیقت با یک سهل انگاری در این قضیه صنعت دامپروری و صنایع فرآوری مشکل دار می شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال حدود ۴۵ هزارتن چربی وارد کشور می شود و دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به این واردات اختصاص می دهد، گفت: در این دپوی شیر خشک ۲۰ هزارتن چربی تولید کردیم و این تولیدات ممکن است به افرادی که واردات آن را در دست دارند، آسیب وارد کند. اما قرارنیست صنعت دامپروری و فرآوری را دستخوش چندین مجموعه کنیم.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده های لبنی ایران اضافه کرد: صادرات شیر خشک ممکن است به ضرر چند نفر باشد اما در نهایت به سود صنعت دامپروری و فرآوری است. بنابراین نباید بنا برنظر برخی افراد صادرات شیر خشک متوقف شود. از طرفی وقتی ظرفیت صادرات همه واحدهای بسته شود و فقط تعدادی امکان صادرات داشته باشند بین واحدها فاصله می افتد. اگر صادرات باز نگه داشته شود واحدهای تولیدکننده دیگر نیز می توانند رقابت کنند؛ نباید صادرکنندگان را محدود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با این ۵۳ هزارتن شیر خشک، ۲۰ هزارتن کره تولید شده است. این مقدار کره کشور را به واردات کره بی نیاز می کند. این موضوع برای انجمن فرآورده های لبنی این نگرانی را ایجاد کرده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی کره قطع می شود.

ظفری در ادامه تصریح کرد: ۱۲۰۰ واحد فرآوری صنایع لبنی در کشور داریم که از این تعداد امروز حدود ۴۴۰ واحد فعال هستند و مابقی تعطیل شده اند. از این ۴۴۰ واحد ۱۰ تا ۱۵  واحد با ظرفیت فراتر و باقی واحدها نیز با۱۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند. این واحدها اگر با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار کنند هم نمی توانند اقساط بانکی خود را پرداخت کنند و  تنها می توانند خود را زنده نگه دارند.

وی در ادامه به قیمت شیرخشک در کشور اشاره کرد و گفت: شیر خشک در کشور ۲۱ هزار تومان است. قیمت شیر خشک صادر شده بین ۳۰ تا ۳۴ هزارتومان است. البته به دلیل اینکه پاکستان محدودیت‌هایی اعمال کرده، قیمت آن در پاکستان حدود ۲۸ هزارتومان است.

از انحصار گله داریم/ظرفیت صادرات باید در اختیار همه باشد

در ادامه احمد اکبریان – رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان البرز – با اشاره به اینکه از انحصار گله داریم، گفت: انتهای انحصار یعنی فساد. کشور درصدد مقابله با فساد است. ظرفیت صادرات باید در اختیار همه گذاشته شود. برخی در این صنعت می دانند که اگر شیر خشک صادر نشود و این خطوط غیرفعال شوند در آینده کره ای تولید نمی شود و ارز واردات کره دریافت می کنند.

وی افزود: ما اعلام کردیم که خرید چربی از واحدهای دامپروی منطقی شود، چربی تولید می کنیم و همانطور که مشاهده می شود در بحث کره خودکفا شدیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *