اهم اخبار

زنجیره کسب و کار کشاورزی باید اصلاح شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی کشور گفت: ساختار زنجیره کسب و کار کشاورزی مشکلات فراوانی دارد که باید مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا در قزوین، حسین صفایی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: تعریف کشاورزی امروز در دنیا عوض شده است و همچنین شیوه‌ها، روش‌ها و فرآیندهای کشاورزی هم عوض شده است و باید تعریف جدیدی از آن ارائه داد.

وی افزود: امروز کمتر روی کسب و کار کشاورزی تمرکز شده است و بیشترین تمرکز روی تولید است که این امر یک ضعف به شمار می‌رود.

صفایی تصریح کرد: کل فضای کسب و کار کشاورزی را باید در نظر گرفت و یک نگاه جامع به کسب و کار کشاورزی داشت و مسئول کل وظایف کسب و کار کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در ادامه به ساختار بد بازار محصولات کشور اشاره کرد و افزود: در دنیا ارزیابی کسب و کار کشاورزی به روش سهم حاشیه بازاریابی اندازه‌گیری می‌شود که این آمار در ایران خیلی بالا است و باعث نگرانی است.

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی کشور همچنین به سهم حاشیه بازاریابی ۱۴ محصول کشاورزی اشاره و اضافه کرد: در کشور سهم حاشیه بازاریابی حبوبات ۵۰ درصد یعنی ۵۰ درصد از قیمت تمام شده عائد تولید کننده می‌شود و محصولات دیگر از قبیل گوسفند ۷۴، گوساله ۸۵ و شیر ۴۰٫۵، سیب زمینی ۵۸ و پیاز ۳۷ درصد است.

وی تصریح کرد: هر چه قدر سهم حاشیه بازاریابی کمتر شود تولیدکننده بیشر سود می‌کند و باعث مداخله کمتر دولت می‌شود و اصلاح زنجیره‌ها اصلی‌ترین کار دولت است.

صفایی در ادامه به بدعت غیرکارشناسی میوه شب عید اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر در مورد پخش محصولات عید نوروز بدعت بدی گذاشته شده که اصولی و کارشناسی شده نیست و ضربه سنگینی به بازار وارد کرد که هنوز هم این بدعت ادامه دارد.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *