اهم اخبار

سخنگوی سازمان حفظ نباتات: ۱۰۰ درصد آفتکش های وارداتی توسط بخش خصوصی تامین می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون ۲۵ هزار تن آفت‌کش مورد نیاز سال زراعی جاری به صورت ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی تدارک شده و یک گرم از آن توسط دولت تامین نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ روز سه شنبه سازمان حفظ نباتات کشور، « سید محمدرضا میر » اظهارات اخیر رییس انجمن وارد کنندگان سم و کود مبنی بر اینکه حمایت لازم از بخش خصوصی در زمینه واردات سموم از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت نمی گیرد، نادرست و کذب دانست و افزود: نیاز سالانه کشور به آفت کش ها حدود ۳۵ هزار تن است که با حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی در تامین آن مشکلی نخواهیم داشت و کشاورزان دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی اضافه کرد: براساس سیاست کنترل عوامل خسارت زای گیاهی و جلوگیری از تهدید و مخاطره افتادن امنیت غذایی از خردادماه امسال و پیش از شروع سال زراعی جدید جلسات متعددی برگزار شده  و در این جلسات همه افراد ذیربط حضور داشتند.

تخصیص ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات آفت کش 

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: این سازمان همه درخواست های واصله را بررسی و کارشناسی کرده و درخواست های تایید شده برای تامین ارز ارسال شده اند و تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات آفت‌کش‌ها تخصیص اعتبار انجام شد.

وی ضمن انتقاد به سخنان رییس انجمن وارد کنندگان سم و کود، گفت: انجمن یاد شده از ارایه آمار میزان آفت کش های مانده از سال ۱۳۹۸ در عمل در برنامه ریزی برای تامین سموم مورد نیاز کشور در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ ایجاد مشکل کرده است.

وی افزود: انجمن مزبور با کوتاهی از اطلاع رسانی مناسب از اقدام ها و تسهیلات فراهم شده توسط بخش کشاورزی و سازمان حفظ نباتات به شرکت‌های تحت پوشش، باعث شده،  این سازمان به منظور شکستن انحصار و اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی، جلساتی به شکل رودررو با شرکت‌های واردکننده برگزار و آنها را از برنامه ریزی ها و تسهیلات فراهم شده مطلع کند.

مانع سودجویی در عرصه امنیت غذایی 

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: این سازمان بر اساس وظایف حاکمیتی که بر عهده دارد، به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد تا تولید و امنیت غذایی کشور در چارچوب سودجویی احتمالی و زیاده خواهی افراد و یا گروه خاصی به مخاطره افتاده و مورد تهدید قرار گیرد.

میر گفت: بنابراین از تمام ظرفیت های موجود نسبت به تولید و تامین آفت کش های مورد نیاز کشور اقدام خواهد شد و در صورت لزوم از توان بخش دولتی نیز در این زمینه بهره خواهیم گرفت.

به گزارش ایرنا، چندی پیش حسینی رییس انجمن واردکنندگان سم و کود های کشاورزی اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی از بخش خصوصی در زمینه واردات سموم و تخصیص ارز حمایت نمی کند.

طبق گزارش های موجود، سال گذشته به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات ۱۷ قلم سم آماده مصرف مشابه تولید داخل ممنوع شد و همچنان این ممنوعیت برای امسال تداوم یافته است.

تولید داخلی برخی سموم به معنی فرموله کردن آفتکش ها در دولت تدبیر و امید افزایش یافت، اما ساخت ماده موثره اولیه توسط شرکت های داخلی انجام نمی شود و اکثر آنها از محل واردات تامین می شوند.

 طبق آمارها اکنون  ۴۰ شرکت از شرکت های عضو انجمن تولید کنندگان سموم، وارد کننده سموم در کشور محسوب می شوند.

اکنون متوسط مصرف سم در دنیا برای هرهکتار ۲.۸ کیلوگرم و در ایران  ۲.۲ کیلوگرم و به ازای هر کیلوگرم محصولی تولیدی در دنیا ۰.۶۵ گرم سم و در ایران  ۰.۳۵ گرم سم استفاده می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *