اهم اخبار

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: واردات دام و طیور باید از انحصار شرکت‌ها و افراد خاص خارج شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تشریح گزارش کمیسیون متبوع خود درباره چالش‌های اخیر نهاده‌های دامی پیشنهاد کرد: واردات نهاده‌های دام و طیور به جای  اینکه در انحصار شرکت‌ها و افراد خاص باشد، ‌تشکل‌های ذیربط هم در این کار دخیل شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا، علی خضریان روز یکشنبه با تشریح گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درخصوص مشکلات تامین ارز و توزیع نهاده‌های دامی اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و نیاز سالانه کشور در این بخش ۹ میلیون تن ذرت و ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سویا و ۵.۵  میلیون تن جو است. در این شرایط عدم تامین به موقع نهاده ها باعث کاهش تولید فرآورده‌های دامی و طیور و آبزیان شده و زیان جبران ناپذیری به بخشهای مرتبط وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه نوسانات رخ داده در قیمت‌ نهاده‌ها به خاطر نبود نظارت بوده، گفت: باید بر نحوه توزیع نهاده ها نظارت کرده و مشخص شود وارد کننده دانه‌های روغن و کارخانه دار اصلی سویا چه کسی است؟. طبق بررسی‌ها برخی از واردکنندگان ۳۰۰ میلیارد تومان کنجاله را در سامانه عرضه نکردند و در بازار آزاد عرضه کردند که سود سه هزار میلیارد تومانی برای آنها داشته است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با بیان این که وزارت کشاورزی از ذخایر استراتژیک برای کنترل بازار برداشت کرده است، تصریح کرد: باید مشخص شود این ذخایر در کجا عرضه شده است و  پیشنهاد ما این است که به جای آن که واردات نهاده‌های دام و طیور در انحصار شرکت‌ها و افراد خاص باشد، تشکل‌های ذی‌ربط هم در این کار دخیل شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور و مشکلات تامین ارز و همچنین مدیریت ضعیف واردات اقلام علوفه‌ای و نهاده‌های دامی، صنعت مهم و راهبردی دامپروری کشور با تراکنش مالی سالانه حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان با چالش‌ها و آسیب ها مواجه شده است.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *