اهم اخبار

سهم ۲۵ درصدی کشاورزی در صادرات غیرنفتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: کشاورزی، صنعتی است که ۲۲ درصد اشتغال و ۲۵ درصد صادرات غیر نفتی کشور را تامین می‌کند و در عین حال معادل غذای ۲۲ میلیون نفر در کشور ضایعات قابل مصرف را تولید می‌کنند که این میزان ضایعات برابر با ۱۲ درصد درآمد نفت است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در اصفهان، مجید موافق قدیری در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی اظهار کرد: رفاه و امنیت غذایی از اصلی‌ترین محورهای چشم انداز برنامه ششم توسعه بدون توجه ویژه دولتمردان به صنایع کشاورزی، دام، طیور و آبزیان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به قوانین دست و پاگیر حاکم بر این صنایع ادامه داد: قوانین تدوین شده دست متخصصان و فعالان این صنعت را برای صادرات می‌بندد و حتی صادر کنندگان برای خروج محصولاتشان از گمرک به سمت بیرون مرز با مشکلات متعددی روبرو هستند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با اشاره به ارزش افزوده بالای صنعت خوراک دام افزود: سیاست‌گذاران اقتصادی باید با عنایت بیشتر به این صنعت به کارخانه‌های رده بالای کشور مجال فعالیت‌های بین المللی بدهند، چرا که در حال حاضر ۲۱ کارخانه تولیدخوراک دام و طیورکشور در رده با کیفیت‌ترین‌های جهانی قرار دارند.

موافق قدیری ادامه داد: دولت نباید در قیمت گذاری محصولات پروتئینی وارد و قیمت را به تولید کننده تحمیل کند. عدم دخالت دولت و آزادسازی قیمت می‌تواند کمک بزرگی به این صنایع استراتژیک باشد و باعث شود قیمت تمام شده حتی در مواردی کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: جمعیت کشور به زودی به۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و این جمعیت پیش از هر چیز نیاز به غذا دارد. حال آنکه ۸۵ درصد از غذای کشور را محصولات کشاورزی تولید می‌کنند و ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع غذایی کشور توسط همین بخش تولید می‌شود و تا زمانی که ۲۰ درصد از ضایعات کشاورزی کاهش نیابد کشور به امنیت غذایی نخواهد رسید.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با اشاره به انعقاد قرارداد ۲۰ هزار تنی خوراک دام و طیور با الجزایر خاطرنشان کرد: نوع بسته بندی، خدمات پس از فروش، کیفیت، تبلیغات، تدارکات و ترانزیت، انبارداری و برندسازی از ملزومات صادرات موفق است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *