اهم اخبار

شاخص قیمت مواد غذایی افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان خوارو بار جهانی ملل متحد اعلام کرد: قیمت موادغذایی به بیشترین میزان سه سال گذشته رسید که دانه ها روغنی، لبنیات و گوشت بیشترین افزایش را داشتند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از راشاتودی، سازمان خواروبار جهانی ملل متحد اعلام کرد: پس از هفت ماه افزایش متوالی، قیمت مواد غذایی سرانجام به بیشترین میزان سه سال گذشته رسید. بر اساس اعلام سازمان خواربار جهانی ملل متحد شاخص‌های این سازمان که تغییرات بین‌المللی قیمت سبد غذاها را ردیابی می‌کند شاخص قیمت غذا در ماه دسامبر دو درصد افزایش یافت و به ۱۰۷.۵ رسید.

همچنین دانه‌های روغنی بیشترین افزایش را در این مدت داشتند و عامل تقویت این شاخص بودند و پس از آن لبنیات، گوشت و غلات در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. بر اساس ارزیابی‌های فائو قیمت شکر تنها محصولی بود که ماه گذشته عقب نشینی داشت اما زیر شاخص‌های فرعی هنوز یک درصد در مقایسه با قبل از شیوع ویروس کرونا افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش علیرغم افزایش شدید قیمت در پایان سال ۲۰۲۰ میانگین قیمت‌ها بر اساس شاخصه سازمان ملل متحد ۹۷.۹۸ واحد بوده است که سه درصد بیشتر از سال گذشته و نیز بیشترین میزان از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود.

به هر روی نتیجه آمار سال گذشته فراتر از بحرانی است که دهه اخیر دیده شده است که شاخص به اوج تاریخی خود یعنی تقریباً ۱۳۲ واحد رسیده بود. بر اساس گزارش فائو برخی از این افزایش‌ها با افزایش شدید تقاضا و نیز شرایط نامناسب آب و هوا ایجاد شده است این مسئله بیشتر در محصولات لبنی مصداق دارد بنابراین سهم واردات و نیز کاهش عرضه در بین صادر کنندگان عمده به خاطر شیوع کرونا تورم مواد غذایی را افزایش داده است.

عبدالرضا عباسیان اقتصاددان ارشد سازمان خوار و بار جهانی گفت: عوامل زیادی برای بالا رفتن قیمت مواد غذایی در جهان وجود دارد، تورم در حوزه مواد غذایی مردم زمانی است که مردم درآمد خود را از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ما از شرایط بسیار سخت صحبت می‌کنیم پیش از این تحلیلگران اعلام کردند که کاهش شدید تولیدات کشاورزی در برخی کشورهای آسیب پذیر می‌تواند عامل ایجاد ناآرامی‌ها باشد.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *