اهم اخبار

شرکت های سهامی زراعی؛ تنها راه استفاده بهینه از عوامل تولید و جلوگیری از نوسانات تولید در بخش کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیر کشاورزی ایران اعلام کرد: تنها راه استفاده بهینه از عوامل تولید و جلوگیری از نوسانات تولید در بخش کشاورزی شرکت های سهامی زراعی هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از پات؛ سید غلامحسین طباطبائی مدیرعامل شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیر کشاورزی ایران گفت: شرکت های سهامی زراعی به عنوان یک نظام برتر بهره برداری از آب و خاک و سایر عوامل تولید در پیکره وزارت جهاد کشاورزی با هدف افزاریش بهره وری و درآمد کشاورزان مورد حمایت قرار دارند.

خوشبختانه بعد از یک رکود طولانی در سال ۱۳۹۰ آیین نامه و اساسنامه این شرکت در هیئت وزیران به روز رسانی و مصوب شد. هم اکنون حدود ۳۰ شرکت سهامی زراعی در ۱۲ استان با زیر پوشش قرار دادن ۸۰ هزار هکتار اراضی و حدود ۸۰ هزار عضو مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: شرکت های سهامی زراعی عموما در قالب زنجیره تامین مشغول به فعالیت هستند و اکثرا به فعالیت های زراعی؛ باغی؛ دامی و سایر موارد مرتبط اشتغال دارند. در جهت توسعه کمی و کیفی این شرکت ها در حدود ۲۰ ماه قبل بر اساس اساسنامه مصوب هیئت وزیران شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیر کشاورزی ایران تاسیس شد و شروع به کار کرد.

این مقام مسئول در ادامه اقدامات این شرکت را این گونه شرح داد: اقدامات انجام شده در بخش های مختلف و متفاوتی بوده است. در بخش فنی در جهت رفع نیازهای فنی و نهاده ای شرکت با ۱۰ شرکت تامین کننده مواد کودی و لوازم آبیاری و ماشین آلات کشاورزی قرارداد همکاری تنظیم شد که درقبال این قراردادها سه هدف کیفیت بهتر؛قیمت پایین تر و حاشیه سود برای شرکت های عضو تعریف شده همچنین با تشکیل تیم فنی و مهندسی شامل متخصصین تغذیه؛ باغبانی؛ گیاه پزشکس؛بازاریابی و شرکت های دانش بنیان دیگر زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی در سطح شرکت های سهامی زراعی فراهم شده است.

با توجه به قابلیت های ذکر شده ؛سایر بخش های کشاورزی علاقمند به استفاده از ظرفیت های یاد شده می باشند که در این رابطه قراردادهای نظارت بر تولید واحدهای زراعی باغی در سطح حدود ۷۰۰ هکتار منعقد و در حال اجراست.

مهندس طباطبائی سپس بخش بازرگانی فعالیت های شرکت را این گونه شرح داد: در بخش بازرگانی به منظور شناساندن تولیدات شرکت های سهامی زراعی و ایجاد اطمینان از کیفیت آنها برای مشتری؛شرکت اقدام به طراحی و ثبت نشان تجاری سزا (مخفف سهامی زراعی ایران) نموده که از این پس تولیدات شرکت های تحت پوشش با این نام عرضه می گردد.

در این راستا صادرات محصولات کشاورزی از قبیل پسته؛ خرما؛ سیب درختی و فلفل رنگی به کشورهای روسیه و ارمنستان انجام شده است. در همین راستا بازاریابی محصولات باغی بعضی از مجتمع های تولید به این شرکت واگذار شده که در قالب یک قرارداد سه ساله مشغول انجام آن هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیر کشاورزی ایران برنامه های آینده این شرکت را این گونه عنوان کرد: کمک به توسعه کمی شرکت های سهامی زراعی در استان های فاقد این گونه شرکت ها؛تمرکز در توانمند سازی اعضاء و ارکان شرکت های سهامی زراعی با استفاده از منابع قانونی مالی مندرج در قانون و اساسنامه مربوطه؛ ایجاد یک شرکت سهامی الگویی در اراضی نوبنیاد به منظور توسعه فنون کشاورزی و توسعه کشت گیاهان دارویی و پربازده.

وی در پایان خاطر نشان کرد:تنها راه استفاده بهینه از عوامل تولید و برنامه ریزی کردن کشاورزی در راستای نهادینه کردن الگوی کشت و استمرار صادرات و جلوگیری از نوسانات تولید در بخش کشاورزی توسعه کیفی و کمی شرکت های سهامی زراعی است که یکی از روش های آن ارتقاء شرکت های تعاونی تولید مستعد می باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *