اهم اخبار

شکایت کشاورزان از واردات بی رویه غلات اوکراین

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشاورزان در سراسر اروپای شرقی نسبت به انبوه غلات ارزان قیمت اوکراین که تجارت آنها را تهدید می‌کند، ابراز ناراحتی کرده‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، روزنامه فیگارو در گزارشی اعلام کرد که کشاورزان در سراسر اروپای شرقی نسبت به انبوه غلات ارزان قیمت اوکراین که تجارت آنها را تهدید می‌کند، ابراز ناراحتی کرده‌اند.

 تولیدکنندگان در لهستان، رومانی و بلغارستان که برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند، به دلیل افزایش واردات از اوکراین متحمل زیان‌های قابل توجهی شده‌اند.

کشاورزان در کشورهایی که قبلا با کمک به صادرات غلات اوکراین و ورود این محموله‌ها به بازارهای جهانی موافقت کرده بودند، اکنون می‌گویند با رقابت ناعادلانه روبرو هستند. این محموله‌ها همچنین مشمول الزامات قانونی مشابه نیستند.

در ماه مه گذشته، اتحادیه اروپا برای حمایت از اقتصاد این کشور جنگ زده، عوارض گمرکی تمام محصولات کشاورزی وارداتی از اوکراین را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد.

با این حال، غلات و سایر محصولاتی که از اوکراین به اتحادیه اروپا صادر شده است، به جای فرستادن به خارج از این منطقه در همانجا مستقر شدند و فشار رقابتی را بر تولید داخلی وارد کرد.

بارسین میسیاک، یک کشاورز لهستانی در این باره می‌گوید: به جای رفتن به بازارهای بین المللی، به آفریقا، همانطور که سیاستمداران به ما قول داده بودند، غلات اوکراینی در لهستان باقی ماندند.

به گفته میسیاک، در اوت ۲۰۲۲ وی می‌توانست گندم را به ازای هر تن ۳۴۰ یورو بفروشد اما در ابتدای مارس ۲۰۲۳ این محصول فقط ۲۲۰ یورو قیمت داشت.

سباستین ابیس، محقق مؤسسه فرانسوی امور بین‌الملل و استراتژیک (IRIS) و مدیر اندیشکده “دیمتر کلاب” Demeter Club نیز می‌گوید: اتحادیه اروپا قادر به پیش‌بینی اثرات سریع رقابت غلات اوکراینی نبود. اپراتورهای اوکراینی همه چیز را برای کسب درآمد از این وضعیت انجام دادند. در بنادر اروپایی، رقابت شدید بود و واردات این محصولات از اوکراین به صرفه بود.

ماه گذشته، کمیسیون اروپا اعلام کرد که قصد دارد از کشاورزان کشورهای عضو اتحادیه و همسایه اوکراین حمایت مالی کند تا ضررهای آنها را جبران و تأثیر عدم تعادل در بازار را محدود کند. بروکسل از یک صندوق ذخیره بحران به مبلغ ۵۶٫۳ میلیون یورو که از طریق سیاست مشترک کشاورزی (CAP) تامین می شود، استفاده کرد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: روزنامه فیگارو

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *