اهم اخبار

صادرات پسته ۳ برابر شد/ روند افزایشی قیمت در بازار جهانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]چندی پیش وزارت کشاورزی از پشت سرگذاشتن آمریکا در تولید و صادرات پسته و رسیدن ایران به رتبه اول جهانی در تولید و صادرات این محصول خبر داد و اکنون هم آمار گمرک رشد بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات پسته طی شش ماهه نخست سال را نشان می‌دهد که بیانگر ثبت رکورد جدیدی برای این محصول است. همچنین قیمت پسته صادراتی در بازارهای جهانی روند افزایشی دارد. [/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا، در نیمه نخست امسال بالغ بر ۲۵ هزار و ۲۰۰ تن پسته به ارزش ۲۰۸ میلیون دلار به ۵۲ کشور صادر شده که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته بیش از ۳۱۵ درصد از نظر وزنی و بالغ بر ۳۱۰ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

البته پیش از این نیز رمضان رویین‌تن، مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از تولید ۲۴۸ هزار تنی و صادرات بالغ بر ۱۸۲ هزار تنی پسته به ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار به ۱۷۰ کشور جهان در سال گذشته خبر داده و گفته بود ایران مجددا جایگاه نخست تولید و صادرات پسته را از آمریکا گرفت و امسال نیز افزایش بیش از ۱۰ هزار تنی تولید خواهیم داشت.

وی افزود: ایران پس از خشکسالی‌هایی که سبب کاهش تولید و صادرات پسته و تنزل رتبه جهانی به دومین کشور تولید‌کننده صادر‌کننده این محصول شده بود، از اواخر سال گذشته تاکنون مجددا جایگاه نخست تولید و تجارت جهانی این محصول ارزآور را از آمریکا گرفت و هم‌اکنون آمریکا و ترکیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، چرا که آمریکا براساس اظهارات خود سال گذشته ۲۳۰ هزار تن پسته تولید کرد.

گرچه عمده صادرات محصولات باغی مانند پسته معمولا در نیمه دوم سال و پس از برداشت محصول انجام می شود اما صادرات ۲۵ هزار تنی در نیمه امسال که رشد بالغ بر ۳۰۰ درصدی را نسبت به شش ماهه نخست پارسال تجربه کرده، خیز بلندی است و امید می رود امسال صادرات پسته به مرز دو میلیارد دلار نزدیک شود.

مشتریان پسته ایرانی در نیمه اول امسال شامل ۵۲ کشور از جمله بلاروس، یوگوسلاوی، پاکستان، چین، ژاپن، جمهوری آذربایجان، آلبانی، آلمان، اردن، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، الجزایر، امارات متحده عربی، اوکراین، ایتالیا، برزیل، بوسنی و هرزگوین، تاجیکستان، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، تونس، سوئد، سوئیس، شیلی، صربستان، عراق، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا و … است و براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، قیمت این محصول باغی که از آن به عنوان طلای سبز یاد می‌شود، مقداری افزایش یافته است.

چرا که طی نیمه نخست سال گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی ایرانی ۸٫۳ دلار معادل ۲۹ هزار تومان بود که در نیمه اول امسال به ۸٫۴ دلار معادل ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

البته به گفته رویین تن میانگین قیمت پسته صادراتی طی سال گذشته ۹ تا ۱۱ دلار بوده است که به نظر می‌رسد قیمت این محصول صادراتی در نیمه دوم امسال رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کند.

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *