اهم اخبار

صدور گواهی بهداشت گیاهی ۳٫۵ میلیون تن محصول صادراتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: سال ۱۳۹۴، با اعمال ضوابط قرنطینه ای گواهی بهداشت گیاهی برای ۳٫۵ میلیون تن محصول کشاورزی صادراتی از سوی این سازمان صادر شد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، اکبر آهنگران افزود:نزدیک به ۷۰ مرکز قرنطینه ای گیاهی در داخل گمرکات کشور مستقر هستند و بر واردات ، صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی نظارت می کنند.

** امحای محصولات وارداتی

وی درباره محصولات کشاورزی وارداتی اظهارداشت: پس از نظارت و اعمال ضوابط قرنطینه ای محصولات کشاورزی وارداتی از مبادی رسمی کشور، سال گذشته یک هزارو ۲۲۰ تن از این محصولات به علت آلودگی و نقص در مدارک بهداشت گیاهی امحا یا مرجوع شد.
مدیر کل دفتر قرنطینه ای گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور میزان امحای محصولات وارداتی را ۶۵۰ تن و محصولات مرجوعی را۵۷۰ تن عنوان کرد و گفت: بخش عمده محصولات مرجوعی و یا امحا شده شامل میوه و همچنین گیاهان زینتی آسیایی جنوب شرقی بود.
به گفته وی هر محصول کشاورزی وارداتی، ظرفیت انتقال آفات و بیماری ها را دارد و تاکنون ۲۷۳ آفت قرنطینه خارجی شناسایی شده که ظرفیت ورود و استقرار در ایران را دارند و می توانند خسارت زا باشند.
آهنگران اضافه کرد: اعمال ضوابط قرنطینه گیاهی در ایستگاه های قرنطینه ای در سراسر کشور انجام می گیرد و در صورت نبود آلودگی و کامل بودن مدارک گواهی بهداشت گیاهی، محصولات کشاورزی وارد و یا ترانزیت می شوند.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: محصولاتی که آلوده و یا به لحاظ اسناد بهداشت گیاهی دارای نقص باشند در درجه نخست، مرجوع می شوند و چنانچه وارد کننده نتواند محموله را مرجوع کند، امحا صورت می گیرد.

** تعداد آفات قرنطینه داخلی

مدیرکل دفتر قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور،تعداد آفات قرنطینه داخلی را ۲۲ مورد عنوان کرد و افزود : اکنون برای قرنطینه داخلی فقط دستور جلوگیری از گسترش بیماری و آفات صادر می شود و از سال۸۱ که اعتبارات هزینه قرنطینه ای استانی شده ،هیچ اعتبار هزینه ای برای مبارزه با آفات به این سازمان اختصاص نیافته است.
آهنگران افزود:اعتبارات هزینه ای به استانداری ها پرداخت می شود و آنها تصمیم می گیرند این اعتبارات چگونه و کجا مصرف شود.
وی به منظور رفع مشکلات قرنطینه داخلی، کاهش بوروکراسی، تمرکز اعتبارات هزینه ای در سازمان حفظ نباتات و پرداخت به موقع و کافی را خواستار شد.
محمدعلی باغستانی میبدی رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: براساس قانون، میوه‌های قاچاق باید امحاء شوند و به مردم توصیه می‌شود با توجه به ناشناخته بودن وضعیت این میوه‌ها از نظر سلامت و کیفیت، آنها را مصرف نکنند.
میوه‌ها و محصولات کشاورزی قاچاق‌ شده به کشور هیچ تضمینی در زمینه‌ بهداشت و سلامت گیاهی و انسانی ندارند، زیرا بدون نظارت و ارزیابی از سوی دستگاه‌های نظارتی به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و مشخص نیست که این محصولات تحت چه شرایطی در کدام کشور و چگونه تولید شده‌اند و برای مبارزه با آفات آن‌ها از چه تیماری استفاده شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *