اهم اخبار

ضرورت توقف خام‌فروشی نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت توقف خام‌فروشی نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان دام و طیور، گفت: این نهاده‌ها باید اختیار کارخانه‌های خوراک دام قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه‌ای با اعضای هیأت مدیره اتحادیه دامداران استان با بیان اینکه تأمین نهاده‌های دامی در شرایط سختی انجام می‌شود، اظهار کرد: اتحادیه دامداران با دریافت مجوز می‌تواند نهاده‌های خام را با استفاده از دستگاه میکسر به نهاده‌های تأیید شده تبدیل کرده و در اختیار دامداران سنتی قرار دهد که در این صورت هزینه تمام شده کاهش یافته و تا حدودی از فروش نهاده‌های خام جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: مدیریت توزیع نهاده‌های دامی نیاز به برنامه ریزی دارد و کارگروه نظارتی وظیفه برنامه ریزی آن را بر عهده دارد.

فتحی ادامه داد: جامعه به عنوان مصرف کننده همواره کنار نظام و دولت قرار گرفته و با درک شرایط اقتصادی مملکت فشارهای موجود را تحمل کرده است و دولت برای تأمین نهاده‌های دامی با ارز دولتی، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است که تأمین همین ارز زمانبر بوده و کار ساده ای نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: علاوه بر جامعه مصرف کننده، تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای تأمین مواد اولیه تولیدات خود، مخصوصاً نهاده‌های دامی با مشکلات مالی مواجه هستند و ارزش تولیدات از هزینه‌های تولید کمتر است.

فتحی به تشکیل کارگروهی برای نظارت بر نحوه فروش نهاده‌های دامی توسط تعاونی‌ها تاکید کرد و افزود: باید پس از خرید نهاده‌های دامی توسط اتحادیه‌ها و فروش آن به تعاونی‌ها، اقداماتی در جهت نظارت به شیوه فروش تعاونی‌ها انجام گیرد تا نهاده‌های دامی به دست دامداران و مرغداران واقعی برسد.

وی استفاده از نهاده‌های دامی خام را غیرمنطقی دانست و گفت: استفاده از این نوع نهاده باعث کاهش عملکرد دام خواهد شد و از دیدگاه علمی نیز توصیه نشده است و در دامداری‌های صنعتی دستگاه‌های میکسر وجود دارد که نهاده‌های خام را به شکل کنسانتره و با تناسب از انواع مواد غذایی مخلوط کرده و به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند و در صورتی که این تناسب رعایت نشود، میزان تولید و عملکرد برای دامداری کاهش خواهد یافت و برای جلوگیری از کاهش عملکرد، کارگروه نظارت باید وارد عمل شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *