اهم اخبار

عسگراولادی : حل موانع صادرات به روسیه تا اردیبهشت‌ / لبنیاتی‌ها گرانفروشی می‌کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به روسیه علی‌رغم توافق مسئولان دو کشور با موانع بازرگانی، بانکی و مالی بسیاری روبه‌رو شده که به گفته ب

اسدالله عسگر‌اولادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مشکلاتی اساسی در راه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به روسیه وجود دارد که می‌توان به متزلزل و پرنوسان بودن ارزش روبل و ریال در مقابل دلار اشاره کرد، چرا که این مشکل نگرانی صادرکنندگان و تاجران ایرانی را افزایش می‌دهد و آنها نمی‌دانند پس از چند ماه که بهای محصول صادراتی خود را دریافت می‌کنند چه ارزشی خواهد داشت.

وی افزود: نقل و انتقالات پولی و ارزی از طریق سیستم بانکی یکی‌ دیگر از مشکلاتی است که تاجران ایرانی برای صادرات به روسیه با آن مواجه هستند که روز گذشته پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور داد تا هرچه سریع‌تر مشکل بانکی بین ایران و روسیه حل شود و اگر این اتفاق بیفتد و بانک مرکزی بتواند نرخ روبل و ریال را تثبیت کند، می‌توان گفت تا حدود زیادی مشکلات صادراتی ایران به روسیه حل خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به گفته رییس انجمن صنفی صنایع لبنی اختلاف قیمت بین محصولات ایرانی و روسی وجود دارد؟ تصریح کرد: این صنایع لبنی هستند که گرانفروشی می‌کنند و محصولات لبنی را بسیار بیشتر از نرخ‌های بین‌المللی به مردم می‌فروشند. صاحبان این صنایع باید برای صادرات به روسیه دست از گرانفروشی و منفعت‌طلبی بردارند.

عسگر‌اولادی گفت: یکی از دلایلی که محصولات کشاورزی و غذایی مانند لبنیات بسیار گران‌تر از نرخ‌های بین‌المللی است بالا‌بودن نرخ بهره بانکی در کشور و هزینه‌های فرعی است که صاحبان این صنایع برای خود می‌تراشند که به عنوان مثال هر کیلوگرم پسته به ۳۰ هزار تومان صادر می‌شود در حالی که برخی برندهای مطرح این محصول را تا بیش از کیلویی ۷۰ هزار تومان به مردم می‌فروشند اما همین منفعت‌طلبی و سودجویی برخی در بازار داخلی سبب شده تا صادرات پسته و دیگر محصولات مانند کشمش کاهش پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: مسئولان دستگاه‌های نظارتی و وزارتخانه‌هایی مانند جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید جلوی گرانفروشی صنایع را در کشور بگیرند و نگذارند آنها با منافع ملی بازی کنند.

وی اظهار کرد: یکی‌ دیگر از مشکلاتی که در صادرات به روسیه وجود دارد، اعتبار برای خریدار است که باید از سوی بانک‌های دو کشور ایجاد شود اما هم‌اکنون این اعتبار از سوی بانک مرکزی به وجود نیامده است و صادر‌کنندگان مجبورند از اعتبار خودشان برای صادرات به روسیه استفاده کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *