اهم اخبار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد؛ ۵ شاخصه ویژه بخش کشاورزی به عنوان پیشران جهش تولید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش مجازی شرکت های برتر کشاورزی با رویکرد جهش تولید، به بیان ۵ ویژگی بخش کشاورزی به عنوان پیشران جهش تولید پرداخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همایش مجازی «بررسی علل و عوامل ارتقا و‌ کارآمدی زنجیره های تامین با رویکرد جهش در تولید » با حضور ۲۰۰ نفر از مدیران شرکت های برتر حوزه کشاورزی و امنیت غذایی کشور به همت «دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت» و با همکاری روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر صبح امروز ۲۲ اردیبهشت ۹۹ برگزار شد.

در این همایش مجازی آقایان محمد جواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بهروز کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر و سجاد شکوهیار، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از سخنرانان اصلی بر خط بودند.

محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط تصویری آنلاین با این همایش اظهار داشت: ویژگی ها و ظرفیتهای بخش کشاورزی با توجه به دانش منابع انسانی، دانش بنیانی کشور و ظرفیت عظیم اشتغال زائی در کل زنجیره ارزش، انتفاع و ارزش افزوده بالای داخلی و خارجی از مرحله پژوهش ترویج، تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی و مصرف در بازار بزرگ داخلی و بازارهای منطقه ای و بین المللی و امنیت غذائی جمعیت بالای کشور آن را در زمره پیشران های اقتصاد ملی قرار می دهد. شرایط اقتصادی پساکرونائی در جهان نیز اهمیت راهبردی امنیت غذائی را بیشتر کرده، ممنوعیت صادرات مواد غذائی و داروئی از علائم افول جهانی سازی و آغاز حمایت-گرائی توسط لیبرال ترین کشورهاست. ولی اقتصاد مقاومتی در کشور ما تدبیر شایسته ای بود که از سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد و بایستی به سرعت اجرائی شود.

ایروانی در ادامه افزود: اقدامات راهبردی  برای تأمین جهش تولید از جمله تسهیل در صنایع تبدیلی و تکمیلی، هدایت منابع نظام بانکی برای تأمین سهم بایسته و درصد مشخص از منابع مالی موردنیاز بخش کشاورزی بایستی از ابتدای سال تبیین و ابلاغ گردد. سیاست کور بی جهتی در نظام بانکی، ضد توسعه ای است. تقویت و افزایش سرمایه انواع صندوقهای حمایتی کشاورزی و مشوق های صادراتی و مشوق های بهره وری در مصرف آب کشاورزی، نظام آموزشی مهارت محور در بخش کشاورزی و نظام توزیع محصولات با ایجاد تعاونی های ملی، منطقه ای و استفاده از فناوری های نوین توزیع و بازاریابی با هدف سهم بری عادلانه فعالان در زنجیره ارزش موجب برچیده شدن نظام دلالی فربه که فراری از مالیات نیز هست می شود و موجب افزایش جهش تولید است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان عنوان کرد: اصولاً در شرایط فعلی اقتصاد ایران پایداری تولید هر محصول و مصنوع در صورتی که صادراتی شود تضمین کننده ۱- کاهش قیمت تمام شده تولید و ۲- الزاماً بالا بردن کیفیت و استاندارد محصول و نیز برندسازی است و برای تحقق این امر نقش دولت بعنوان مقررات گذار حیاتی است که توازن بین رفع نیاز ملی و صادرات و منافع تولیدکننده و مصرف کننده را ایجاد نماید و همچون پدری به همه ذینفعان اطمینان دهد و از تصمیمات شتابزده اجتناب نماید و شورائی برای هر کالا بایستی تشکیل شود و همه ذینفعان را دور یک میز جمع و تصمیمات متضمن رشد تولید را اتخاذ نماید. هدایت این کار فقط توسط دولت می تواند شکل گیرد. مانند تجربه تشکیل شورای لبنیات کشور در وزارت جهاد و فعالیت این نهاد که موجب شد در حوزه لبنیات کشور ۷۰ میلیونی آن زمان از واردکننده، به صادرات بهترین محصول لبنی جهان تبدیل شود.

همچنین در این همایش بهروز کریمی عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اهمیت مدیریت زنجیره تامین در دستیابی به جهش تولید مراحل تحول جهت نیل به زنجیره تامین مطلوب را بیان داشت.

وی همچنین با اشاره به ویژگی ها و خصوصیات زنجیره تامین در صنایع غذایی و کشاورزی، مشکلات موجود در این بخش را نیز برشمرده و به برخی راهکارهای رفع مشکلات و موانع نیز اشاره نمود.

سجاد شکوهیار عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دیگر سخنران این همایش مجازی نیز با موضوع مدیریت ریسک در زنجیره تامین مواد غذایی و کشاورزی به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به مبانی شناسایی ریسک ها و ریسک های موجود در مدیریت زنجیره تامین ، راهکارهای مدیریت این ریسک ها را برشمرده و به بیان اقدامات عملی در مدیریت زنجیره تامین با رویکرد جهش تولید پرداخت.

همایش مجازی «بررسی علل و عوامل ارتقا و کارآمدی زنجیره های تامین با رویکرد جهش در تولید» به همت اداره کل روابط عمومی «سازمان اقتصادی کوثر» و «دبیرخانه جایره ملی تعالی و پیشرفت»، صبح امروز ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۹ و با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران شرکت های فعال در حوزه امنیت غذایی از اقصی نقاط کشور برگزار گردید.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *