اهم اخبار

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: صندوق‌های مکانیزه فروش منجر به شفافیت مالیاتی می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده تغییر نکرده قیمت‌ها افزایش نخواهند داشت و از طرف دیگر در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده در زمینه کالاهایی مثل خودرو، برخی کالاهای سوپرمارکتی، کالاهای موجود در فروشگاه‌های بزرگ و هایپر مارکت‌ها و رستوران‌های بزرگ پرداخت می‌شود و تنها واحدهای کوچکتر این مالیات را پرداخت نمی‌کردند، بنابراین قیمت فرق زیادی نخواهد کرد.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کلیت قانون مالیات بر ارزش افزوده تغییر نکرده و فقط نواقص آن برطرف شده، اظهار کرد: دو تغییر عمده در این قانون صورت گرفته است. اول این که سامانه مودیان در آن ذکر شده و دیگری الزام واحدهای صنفی به استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش است.

به گفته وی سامانه مودیان یک سامانه آنلاین و برخط است که مقرر شده مودیان فاکتورهای فروش و خریدشان را در این سامانه ثبت کنند. بنابراین یک سیستم هوشمند تشکیل خواهد شد تا مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای زنجیره توزیع در آن دیده و کنترل شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه سامانه مودیان حلقه‌ها و زنجیره ارزش افزوده را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: این سیستم تا حدودی کم کاری های سازمان امور مالیاتی و ناتوانی‌های که در سیستم مالیاتی برای تشخیص این حلقه ها وجود داشت را جبران می‌کند و به تحقق بهتر مالیات بر ارزش افزوده کمک می‌کند.

خالقی با بیان اینکه وقتی مالیات بر ارزش افزوده تا حلقه نهایی اخذ نشود، واحدهای صنفی هم برای پرداخت آن همکاری نمی‌کنند، تصریح کرد: چرا که اگر واحدهای صنفی مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه و اعلام کنند یعنی میزان کل فروش شان را اعلام کردند که در این صورت سود آنها هم قابل محاسبه می‌شود و سازمان امور مالیاتی می‌تواند مالیات بر درآمد را که تاکنون از محاسبه آن ناتوان بوده و به صورت حقه از آن‌ها نگرفته، دریافت کند. بنابراین این مقاومت در بدنه صنفی جامعه وجود دارد که مالیات بر ارزش افزوده نباید موجب شفافیت درآمد شود که سامانه مودیان بخشی از این پنهان کاری را از بین خواهد برد.

وی افزود: همچنین سامانه مودیان تماس مستقیم ممیزین مالیاتی با مودی را کم می‌کند؛ در نتیجه یکی از مفاسد اداری و مالی در کشور منجر که منجر به مسائلی مثل ارتشاء می‌شود و دلیل آن سیستم‌های انسان‌محور بوده، وقتی ارتباط نفر قطع می‌شود و کارها به صورت سیستمی انجام شود شائبه‌ای ایجاد نمی‌شود.

خالقی با بیان اینکه صندوق‌های مکانیزه فروش هم منجر به شفافیت مالیاتی می‌شود، اظهار کرد: بر طبق این قانون هر جا مصرف‌کننده نهایی قرار است کالایی بخرد باید ماشین صندوق مکانیزه فروش وجود داشته باشد که کل فروش‌ها را جمع کند و باعث می‌شود هر کالایی در سیستم اقتصادی کشور به فروش برسد در نهایت از یک صندوق مکانیزه فروش رد شود که شامل کالای قاچاق و زیرپله‌ای هم می‌شود و در صورت درخواست مشتری مغازه‌ها باید فاکتور صندوق مکانیزه را ارائه دهند و اگر کالای آن‌ها قاچاق باشد میتوان با فروشنده برخورد کرد.

وی با بیان اینکه با ایجاد این شرایط می‌توان با قاچاق مقابله کرد و مالیات بر ارزش افزوده هم از گرده تولیدکننده برداشته می‌شود، گفت: وقتی مالیات بر ارزش افزوده در حلقه آخر، یعنی واحدهای صنفی از مصرف‌کننده اخذ نمی‌شود، صنف هم آن را نمی‌پذیرد و به گردن تولیدکننده می‌افتد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه در پاسخ به اینکه آیا اجرای این قانون تاثیری بر قیمت مصرف کننده دارد یا نه، تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده تغییر نکرده قیمت‌ها افزایش نخواهند داشت، البته با توجه به اینکه تولید کننده مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند و مالیاتی که پرداخت نمی‌شود فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی بوده یعنی ۹ درصد مابه التفاوت سود واحد صنفی است؛ از طرف دیگر در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده در زمینه کالاهایی مثل خودرو، برخی کالاهای سوپرمارکتی، کالاهای موجود در فروشگاه‌های بزرگ و هایپر مارکت‌ها و رستوران‌های بزرگ پرداخت می شود و تنها واحدهای کوچکتر این مالیات را پرداخت نمی‌کردند. بنابراین قیمت فرق زیادی نخواهند کرد، ضمن اینکه این افزایش تورمی هم نیست چرا که نرخ مالیات بر ارزش افزوده ثابت است.

خالقی در پایان درباره زمان اجرای این لایحه نیز گفت: در قانون بودجه امسال قانون مالیات بر ارزش افزوده قبلی جاری است و احتمالا تا پایان سال جاری مهلتی برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای قانون جدید از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *