اهم اخبار

غافلگیری ادامه‌دار هند برای جهان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تولید برنج در بخش‌هایی از آسیا به دلیل افزایش هزینه‌های کود در زمان افزایش تقاضا، در معرض تهدید قرار گرفته و این موضوع برای امنیت‌غذایی و تلاش‌ برای مهار تورم بسیار حیاتی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از بلومبرگ، طبق یک واحد تحقیقاتی کاسیکورن ممکن است عملکرد محصول در تایلند، دومین صادرکننده بزرگ جهان، به دلیل افزایش قیمت موادمغذی گیاه کاهش یابد، در حالی که در فیلیپین، کشور شماره دو واردکننده، احتمالا برداشت کمتری افزایش خواهد یافت.  چین نگران تاثیر آفات بر محصولات کشاورزی است، در حالی که تولید هند به بادهای موسمی خوب بستگی دارد.

بیشتر برنج جهان در آسیا کشت و خورده می‌شود و برای ثبات سیاسی و اقتصادی در منطقه حیاتی است. قیمت برنج برخلاف افزایش قیمت گندم و ذرت پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تحت کنترل است اما هیچ تضمینی نیست که به همین شکل باقی بماند. در سال ۲۰۰۸، در میان هراس ناشی از عرضه قیمت‌ها به بالای ۱۰۰۰ دلار در تن رسید، که بیش از دو برابر سطح کنونی است.

در حالی که گندم، ذرت و روغن‌های پخت‌وپز به دلیل چشم‌انداز بهبودیافته برای عرضه، بسیاری از دستاوردهای امسال را از دست داده‌اند، تولید مزرعه به وضوح در نهایت به آب‌وهوا بستگی دارد که در نتیجه تغییرات آب‌وهوایی نامنظم‌تر می‌شود. هر گونه افزایش بیشتر در هزینه‌های گندم و ذرت به ناچار تقاضا برای برنج را برای غذا و خوراک دام افزایش می‌دهد.

بسیاری از محصولات برنج در هند، که حدود ۴۰ درصد از صادرات اصلی جهان را حمل می کند، انجام می شود. محقق این بررسی گفت: عرضه جهانی در معرض خطر است اما در حال حاضر، هنوز دسترسی هندی عظیمی داریم که قیمت‌ها را مهار می‌کند.

هند در حال حاضر صادرات گندم را محدود کرده است و گفت که امنیت غذایی آن در خطر است. این نگرانی وجود دارد که برنج، گزینه بعدی در فهرست باشد، اگرچه چشم‌انداز آن به باران‌های موسمی و برداشت این فصل بستگی دارد.

در حال حاضر، صادرات برنج هند به کاهش هرگونه محدودیت عرضه در منطقه کمک می‌کند. مرکز تحقیقات کاسیکورن در تایلند اعلام کرد که قیمت بی‌سابقه کود پس از حمله روسیه به اوکراین نقطه عطفی برای کشاورزان در این کشور بود و استفاده کمتر از مواد مغذی محصول باعث کاهش عملکرد در زمان افزایش تقاضا در خارج از کشور خواهد شد.

فیلیپین انتظار دارد برداشت برنج خود در سال جاری به دلیل کودهای گران‌تر کاهش یابد و همچنین نگران افزایش تورم موادغذایی از جمله هزینه برنج به ویژه برای خانوارهای کم درآمد است که حدود ۱۶ درصد از بودجه خود را صرف غلات می‌کنند. چین، بزرگ‌ترین تولید کننده برنج، نسبت به افزایش شیوع آفات و بیماری‌ها در محصول خود در سال جاری هشدار داده است

 ویتنام، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل گفت که هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید بالا چالش‌هایی هستند، حتی اگر صادرات در نیمه اول افزایش یافت.  با نگاهی به وضعیت فعلی، هند با صادرات بزرگ خود به عنوان یک لنگر برای قیمت‌ها عمل خواهد کرد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: بلومبرگ

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *