اهم اخبار

غلامعلی سلیمانی مدیرعامل «کاله» :اتهام به کیفیت شیر خلاف واقعیت و منافع ملی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

غلامعلی سلیمانی مدیر عامل کاله می‌گوید: دامن زدن به حواشی بی‌اساس وجود آفلاتوکسین در شیر سبب ترس مردم از مصرف شیر و لبنیات شده و باعث می‌شود این محصولات را از سبد غذایی خود حذف کنند. وقتی مصرف سرانه شیر در کشور پایین می‌آید، حتما مصرف دارو در کشور بیشتر می‌شود. باید بررسی کرد که چه کسانی از این مسئله بهره می‌برند؟

به گزارس اگروفودنیوز، به دنبال حضور فردی در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه ۳ سیما به‌عنوان بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران و ادعای وی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات و شیرهای پاستوریزه کشور، این خبر توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن ملی استاندارد، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، انجمن صنفی صنایع لبنی ایران و دیگر سازمان‌های مرتبط تکذیب شد.

غلامعلی سلیمانی مدیرعامل «کاله» در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در واکنش به این ادعا می‌گوید: دامن زدن به حواشی بی‌اساس سبب ترس مردم از مصرف شیر و لبنیات شده و باعث می‌شود این دست محصولات را از سبد غذایی خود حذف کنند و این مسئله پیامدهای زیانباری به دنبال دارد.

سلیمانی می‌گوید: اخبار کذب و خلاف واقع مثل وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب می‌شود که مردم همان مقدار شیر را هم که مصرف می‌کردند از سبد غذایی روزانه خود حذف کنند.

سلیمانی تاکید می‌کند: وقتی مصرف سرانه شیر در کشور پایین می‌آید، حتما مصرف دارو در کشور بیشتر می‌شود. در این مواقع باید ردپای ذی‌نفع‌ها را در هم ماجرا باید جست‌وجو کرد. باید بررسی کرد که چه کسانی از این مسئله بهره می‌برند؟

او تاکید می‌کند: برخی افراد در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی با مطالب غلط و غیر‌علمی درخصوص وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب نگرانی مردم شده‌اند که این موضوع اساس علمی ندارد؛ استانداردها در ایران در حوزه محصولات غذایی و لبنی خیلی بالا است.

روز گذشته محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران عنوان کرد که رقبای برندهای ایرانی تلاش می‌کنند تا با انتشار فیلم اظهارات غیرکارشناسانه اخیر در صدا و سیما، برندهای ایرانی را در بازارهای منطقه‌ای تخریب کنند.

اما سلیمانی معتقد است که تاثیر این موج‌های منفی بیشتر روی مصرف شیر روزانه مردم است نه روی عملکرد کارخانه‌های تولید لبنیات یا برندهای شیر ایران در منطقه. چون این موج‌ها بیشتر روی شیر است و خیلی به محصولات دیگر لبنی ارتباطی ندارد. همه کارخانه های لبنی هم برای خرید شیر از دامدارها اعلام آمادگی می‌کنند.

به گفته سلیمانی میزان رقابت در این صنعت که دست بخش خصوصی است، به قدری بالا است که هیچ برندی ریسک تولید محصول کم کیفیت را نمی‌کند چون به خوبی می‌داند که از بازار مصرف کنار گذاشته خواهد شد.

او تاکید می‌کند: که ما هنوز هم در کشور افرادی را داریم که منافع ملی را به منافع شخصی خود ترجیح می‌دهند؛ وگرنه هیچ برندی اعتبار خود را به سود لحظه ای معاوضه نمی‌کند. مطرح کردن چنین ادعاهایی تنها می‌تواند باعث کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور شود که مقدمه‌ای برای عوارض جبران‌ناپذیری مانند کمبود کلسیم، نرمی استخوان،‌ شکستگی خود به خودی و… است.

او به ماجرای پالم در ماست اشاره می‌کند: پیش‌تر نیز صدا و سیما با دامن زدن به وجود پالم یا دیگر افزودنی‌های غیر مجاز در لبنیات در کاهش سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی به عنوان ارزشمندترین و کامل‌ترین غذایی که هر انسان باید همواره از آن استفاده کند، مؤثر بوده است. این ماجرا هم با همان اهداف دامن زده می شود وگرنه شیر در ایران استاندارد سلامت بالایی دارد. در حال حاضر تعدادی از برندهای ایرانی در میان برندهای جهانی شناخته شده‌اند و این موفقیت بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی ممکن نیست.

قبلا جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: میزان مجاز آفلاتوکسین در شیر در آمریکا پنج برابر استانداردهای ایران است.

مدیرعامل «کاله»  تصریح می‌کند: عجیب است که ادعای وجود پالم در محصولات لبنی در حالی تکرار شد که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سابق که به طرح این موضوع پرداخته بود خود متوجه اشتباهش شد و آن ادعا را پس گرفت اما متاسفانه تاثیر اتهام‌هایی مانند وجود پالم در صنعت لبنیات یا آفلاتوکسین در شیر به راحتی از ذهن مصرف کننده پاک نمی شود. در ماجرای پالم، یک سال و نیم طول کشید تا میزان فروش محصولات لبنی به قبل از طرح آن ادعای غلط و نادرست بازگردد.

به‌گفته سلیمانی بیش از 2 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت صنایع لبنی مشغول به کار هستند. این صنعت ظرفیت بالایی برای افزایش اشتغال‌زایی دارد. همه این اتهام‌ها در جهت خلاف منافع ملی عمل می‌کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *