اهم اخبار

فرآوری راه رهایی قطب فلفل شرق استان سمنان از بند خام فروشی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 فرومد میامی قطب تولید فلفل استان سمنان است اما به خاطر فقدان کارگاه های فرآوری و بسته بندی سالهاست محصولات این منطقه به صورت خام به فروش می رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا ، فرومد از توابع شهرستان میامی در شرق استان سمنان به عنوان قطب اصلی کشت فلفل قرمز مطرح است اما سالهاست اقدام مناسبی در راستای فراهم کردن تجهیزات و راه اندازی کارگاه‌های بسته بندی صورت نپذیرفته و فلفل کاران این خطه با فروش قیمت پایین محصول خود و سود دلالان حال و روز خوشی ندارند.

شرایط اقلیمی مناسب میامی برای کشت گیاهان دارویی موجب شده کشاورزان این منطقه بخش زیادی از اراضی خود را به کشت گونه های دارویی، به خصوص فلفل قرمز تند اختصاص دهند.

این شهرستان به لحاظ تولید گیاهان دارویی به ویژه فلفل و حبوبات مرغوب در بخش کالپوش، در سطح استان سمنان صاحب نام است و این در حالی است که بی توجهی به این ظرفیت و عدم حمایت از تولیدکنندگان فلفل و به خصوص فرآوری آن موجب شده کسب و کار کشاورزان در این بخش آسیب دیده و فعالان این عرصه با مشکلات عدیده ای روبه رو شوند.

علی مرادی از اهالی منطقه فرومد با بیان اینکه بیشترین کشت فلفل استان سمنان در فرومد انجام می شود تصریح کرد: در صورت احداث کارگاه های فرآوری محصولات کشاورزی ، کشاورزان با اطمینان محصول خود را تحویل کارگاه می دهند و فرصتی برای اشتغال بیشتر در کارگاه ها نیز فراهم می شود.

وی ادامه داد: کشت فلفل و دیگر محصولات کشاورزی در صورت احداث و راه اندازی کارگاه‌های بسته بندی افزایش خواهد یافت.

محمد حیدری یکی از کشاورزان منطقه که بیشتر زمین های خود را به کشت فلفل اختصاص داده است، گفت: دلالان و واسطه گران از کشت این محصولات بیشترین سود را می برند.

مهدی حیدری یکی دیگر  از اهالی فرومد نیز با بیان اینکه یکی از ظرفیت های منطقه فرومد با توجه به کاهش منابع آبی و خشکسالی ها، توجه به کشت گیاهان دارویی است اظهار داشت: نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی از چالش های مهم این دهستان محسوب می شود.

وی افزود: کنجد، خاکشیر، زیره و محصولات جالیزی از دیگر محصولات کشاورزی است که در این منطقه کشت می شود.

احمد ابراهیمی از کشاورزان این منطقه نیز فقدان صنایع تبدیلی و نماد سازی محصول را از دیگر مشکلات فلفل کاران دانست و اظهار داشت: این مشکلات سبب شده است تا محصول فلفل منطقه به صورت خام و بدون فرآوری به بازار عرضه شود و در نتیجه موجب کاهش قابل توجه ارزش محصول شود.

وی ادامه داد: فقدان یک مرکز خرید تضمینی فلفل در میامی تبدیل به عاملی برای واقعی نبودن قیمت خرید این محصول برای کشاورزان شده است و سود آن نیز تنها به جیب دلالان واریز می شود.

مجوز احداث کارگاه فرآوری فلفل در حال پیگیری

مهدی حق پرست مسئول اداره تعاون روستایی میامی تصریح کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده و عدم تامین فضای مناسب برای احداث و راه اندازی کارگاه فرآوری فلفل و محصولات دیگر جالیزی اقدامی انجام نشده است.

وی ادامه داد: مجوز های لازم برای احداث کارگاه بسته بندی حبوبات در بخش کالپوش صادر شده و در راستای تحقق احداث کارگاه در فرومد تلاش خواهدشد.

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی از چالش های مهم پیش روی کشاورزان میامی

علی اصغر محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می شود۷۵۰ تن فلفل از مزارع فرومد برداشت شود افزود: فلفل فرومد از مرغوبیت مناسبی برخوردار است و برداشت این محصول در هر هکتار سه تن برآورد می شود.

مدیرجهاد کشاورزی میامی با بیان اینکه امسال۲۵۰  هکتار از مزارع فرومد به کشت فلفل اختصاص داشت افزود: فلفل بیشتر در روستاهای کلاته سادات، میرعلم، استربند و فیروزآباد کشت می شود.

محمدی با اشاره به اینکه این گیاه در این منطقه بصورت نشاء در فصل تابستان کشت می‌شود اظهار داشت: کشاورزان میامی این محصول را به ۲ روش، تر و خشک به بازار عرضه می کنند که امسال فلفل برداشت شده تازه کیلویی حدود ۹۰هزار ریال و خشک شده آن ۲۷۰هزار ریال فروخته می شود.

وی گفت: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی از چالش های مهم پیش روی کشاورزان این منطقه محسوب می شود که نیازمند مشارکت بیشتر کشاورزان وسرمایه گذاران است.

با وجود توانمندی بسیار زیاد این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی، نبود واحد های فرآوری و بسته‌بندی پسته، فلفل و دیگر محصولات کشاورزی موجب شده بیشتر محصولات تولیدی به صورت فله‌ای به دیگر نقاط کشور حمل شده و پس از بسته بندی در بازار عرضه ‌شود.

از آن جا که ۹۰ درصد جمعیت شهرستان میامی روستایی هستند و به کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیکارند،  از این رو ساخت واحدهای فرآوری در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تاثیرگذار خواهد بود.

میامی هر سال با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی، ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی استان سمنان را به خود اختصاص می دهد.

از مجموع ۲۳ هزار هکتار زمین قابل کشت این شهرستان حدود ۱۵ هزار هکتار به گندم دیم و آبی و باقی به کشت فلفل، آفتابگردان ، کلزا ، چغندر قند و انواع حبوبات اختصاص دارد. 

شهرستان میامی با جمعیتی حدود ۴۰ هزار تن با ۲ بخش کالپوش و مرکزی در شرق استان سمنان قرار دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *