اهم اخبار

فلفل دلمه‌ای ایران با برگه آنالیز به روسیه صادر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: پس از اینکه روسیه نمونه‌هایی از فلفل دلمه‌ای ایران را مورد آزمایش قرار داد، به این نتیجه رسید که محصولات طبق استاندارد تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاهپور علائی‌مقدم گفت: در پی تعلیق‌هایی که کشور روسیه در زمینه فلفل دلمه‌ای ایران انجام داده بود، بیش از ۵ جلسه وبیناری برگزار شد و هیئتی از ایران برای شرکت در جلسات مختلفی با سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان کشور و سازمان حفط نباتات به روسیه رفت. ایران در این جلسات ادعا داشت که محصولاتش سالم است و براساس استانداری که برای MRL  روسیه است تولید می‌شود.  

رئیس سازمان حفظ نباتات می‌گوید: از ۳ تا ۶ اسفند با دعوت ایران از کارشناسان و متخصصان سرویس فدرال، بستر‌های تولید و آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت و درمان مورد بازدید قرار گرفتند. با توجه به تشکیل کار گروهی بین وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی قرار بر این شد که نمونه‌ها از بستر برداشت و تولید در روسیه آنالیز شوند که خوشبختانه روز گذشته اعلام شد که محصولات ایران در زمینه فلفل دلمه‌ای مطابق با استاندارد و شرایط کشور روسیه بوده و این یک دستاورد بسیار خوب برای تولید کنندگان است.

به گفته او در ۸ بهمن طبق دستور وزارت بهداشت و درمان ۳۰ آزمایشگاه مرجع در کشور تجهیز شدند. تقریبا همه کانون‌ها و مکان‌های تولید کشور که فلفل دلمه‌ای  و ۴ محصول دیگر از جمله خیار و بادمجان تولید می‌کنند همه از ۱۵ اسفند با برگه آنالیز به کشور روسیه ارسال خواهند شد. تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند از فردا (۱۴ اسفند) با مراجعه به سامانه الکترونیکی سماک محصول استاندارد و سالم خود را به مفصد کشور‌های صادراتی ارسال کنند.

آذرماه امسال بود که روسیه واردات فلفل دلمه‌ای ایران را به کشورش ممنوع کرد. ممنوعیتی که وزارت جهاد کشاورزی علت آن را استفاده از  ۴ نوع آفت کش در فلفل دلمه های ایران عنوان کرد که در روسیه ثبت نشده بود؛ اما در ایران و اتحادیه اروپا رجیستر شده بود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *