اهم اخبار

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع کشور: کشاورزی از آسیب پذیرترین بخشهای اقتصاد کشورهاست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: کشاورزی از آسیب پذیرترین بخشهای اقتصاد کشورهاست.

به گزارش اگروفودنیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، دکتر ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع کشور در هشتمین کنفرانس بین المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت، با اشاره به معاهده پاریس و اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار، گفت: این دو رویداد مهم در حوزه محیط زیست مشتمل بر منابع طبیعی و کشاورزی اتفاق افتاده است که در هر دو رویداد بر امنیت غذایی و کشاورزی پایدار تأکید شده است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۲۰ که معاهده پاریس عملاً فعال می شود، کشورهای توسعه یافته و در در حال توسعه باید کاهش گازهای گلخانه ای داشته باشند.

دکتر مقدسی با تأکید بر اینکه کشاورزی یکی از آسیب پذیرترین بخشهای اقتصاد کشورهاست، اظهار داشت: فقر، مهاجرت، آوارگی و گرسنگی کشورهای در حال توسعه و ازدحام جمعیت به سمت کشورهایی اروپا از همین موضوع نشأت می گیرد.

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع کشور افزود: براساس همه شبیه سازیهای که برای افق ۲۰۳۰، ۲۰۵۹ و ۲۱۰۰ در پهنه های مختلف ایران صورت گرفته است، در همه کشور دچار کمبود بارش و افزایش دما خواهیم بود که این موضوع با افت تولید در عرصه های طبیعی و کشاورزی رو به رو است.

وی به کاهش سطح آبهای داخلی، آبهای شیرین، رودخانه ها، چشمه ها و قناتها اشاره کرد و افزود: وقتی که از مهاجرین تهران و سایر کلانشهرها سوال می کنیم که چرا کار مولدتان را رها کرده اید و به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اید، از خشکی و بی آبی شکایت می کنند و متأسفانه این موضوع در همه جای جهان تسری دارد.

دکتر مقدسی خاطر نشان کرد: ایران در بخش کشاورزی، منابع آب و محیط زیست آسیب پذیر است، بنابراین باید به دنبال راهکارهای برای توازن و هماهنگی محیط زیست انسانی با شرایط محتمل تغییرات اقلیمی باشد.

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع کشور اظهار داشت: ایران حداقل سالی ۴۰ میلیارد دلار بابت تغییرات اقلیمی خسارت می بیند و اگر شرایط ایران به جهت رفع تحریم ها بهبود یابد، آمادگی کاهش گازهای گلخانه ای خود تا سقف ۴ درصد را دارد.

وی در پایان گفت: سازمان منابع طبیعی آمادگی دارد در کنار نهاد علمی دانشگاه از پیچیهای مهم تاریخی در حوزه محیط زیست با وجود فرزانگان و تولید دانش بومی عبور کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *