اهم اخبار

قاچاق به تراکتور هم رسید!/ ۵میلیون می‌گیرند، تراکتور از مرز رد می‌کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افزایش نرخ و چند نرخی شدن آن از دلایلی است که کارشناسان برای افزایش قاچاق مطرح می کنند. فرقی نمی کند کالا چه باشد محصول کشاورزی یا تراکتور کافیست آن سوی مرزها مشتری داشته باشد تا دلالان در تکاپوی خرید آن بیفتند و کسانی را برای رد کردن آن از مرز استخدام کنند.

 

قاچاق در کشاورزی اتفاق تازه ای نیست، افزایش نرخ دلار بازار آن را داغ کرده است، اما فروش ماشین آلات کشاورزی به ویژه تراکتور اتفاق تازه ای است که سودجویان به سراغ آن رفته اند. امری که به شدت فعالان بخش کشاورزی را نگران کرده است. به گفته آن ها برای سودجویان فرقی نمی کند تراکتور نو باشد یا دست دوم یا حتی اسقاطی و از رده خارج، قاچاق آن برایشان خوب می صرفد.

یکی از فعالان بخش خصوصی حوزه کشاورزی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: سودجویان دلالانی را در استان ها استخدام کرده اند که اقدام به مراجعه به مزارع و خرید تراکتور دست دوم یا نو می کنند.

وی ادامه داد: همچنین برخی از کشاورزان را تشویق به خرید تراکتور با تسهیلات بانکی می کنند و با پرداخت مبالغ قابل توجه آن را از کشاورزان خریداری و اقدام به قاچاق می کنند.

این فعال حوزه کشاورزی با اشاره به تسهیلات پرداختی قابل توجه با سود بانکی پایین برای خرید تراکتور، اظهار کرد: هم اکنون به کشاورزان تسهیلات خرید تراکتور با سود ۱۵ درصد و در مناطق مرزی با سود ۴ تا ۸ درصد می دهند که مدت بازپرداخت آن بیش از ۷ سال است.

به گفته وی؛ قیمت تراکتور برای کشاورزان حدود ۱۳۵ میلیون تومان تمام می شود که در آن سوی مرزها بیش از ۲۲۰ میلیون تومان فروخته می شود.

این فعال حوزه کشاورزی افزود: سوجویان با پرداخت ۵ میلیون تومان به راه بلدهای حاضر در مرز تراکتورها را به اربیل عراق قاچاق  و سودهای کلان بی زحمت را نصیب خود می کنند.

بر اساس این گزارش؛ نوسازی ناوگان کشاورزی قدم مهم حرکت از کشاورزی سنتی به صنعتی است، امری که موجب افزایش بهره وری و کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی می شود و تضمین کننده تداوم امنیت غذایی در شرایط خشکسالی کشور است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *