اهم اخبار

قزاقستان صادرات دام زنده را ممنوع کرد/ ایران ۱۲ هزار راس دام از قزاقستان وارد کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشور قزاقستان صادرات دام زنده را ممنوع کرد. این در حالی است که ایران سال گذشته ۱۲ هزار راس دام از این کشور برای تامین نیاز کشور وارد کرد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از آستانه تایمز، وزارت کشاورزی قزاقستان صادرات دام زنده را ممنوع اعلام کرد.سال گذشته این کشور ۱۵۶ هزار دام را صادر کرد که ۷۸ درصد آن به ازبکستان و ۱۴ درصد آن به ارمنستان صادر شده بود. 

همچنین حدود ۲۶۴ هزار راس گوسفند صادر شده که بیش از ۲۰۰ هزار راس معادل ۷۶ درصد به ازبکستان  صادر شده است کشور روسیه هم ۲۱ هزار و ۵۰۰ دام مولد خریداری کرده و کشور آذربایجان ۱۸ هزار و ایران ۱۲ هزار راس دام از قزاقستان خریداری کرد.

بر اساس این گزارش کشور قزاقستان برای جلوگیری از افزایش قیمت این تصمیم را گرفته است.

کارشناسان کشاورزی این کشور معتقدند با توجه به تقاضا در کشور باید عرضه متناسب با آن صورت گیرد و هر گونه صادرات مانند سال‌های گذشته قیمت را در داخل افزایش خواهد داد.

قزاقستان تصمیم گرفته به جای صادرات دام زنده روی صادرات محصولات فرآوری شده کار کند. و هدف گذاری دو و نیم برابری صادرات محصولات فرآوری شده را در نظر دارد. 

کارشناسان بخش کشاورزی این کشور معتقدند منع صادرات دام زنده به کاهش قیمت گوشت در بازارهای داخلی کمک خواهد کرد.

البته بیشتر از آنکه به کاهش قیمت کمک کند حاشیه سود فروشندگان را بیشتر خواهد کرد.

ایران در تولید گوشت خودکفا نیست و سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن واردات گوشت دارد.

اکثر محموله‌های گوشت از کشورهای اوراسیا نظیر قزاقستان وارد می‌شود.

با توجه به منع صادرات از سوی این کشور و همچنین افزایش روزافزون تقاضا در داخل تصمیم گیران بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی باید دنبال راهکار باشند.

سازمان خواروبار جهانی مهمترین راهکار تامین امنیت غذایی در شرایط افزایش روز افزون تقاضا و محدودیت منابع، انجام کارهای تحقیقاتی و استفاده از نژادهای پربازده عنوان می‌کند.

بخش تحقیقاتی کشور باید دست به اصلاح نژاد دام بزنند و با توجه به ظرفیت‌های بسیار مناسب در نژادهای بومی کشور می‌توان دام‌های با تولید گوشت و شیر بالا تولید کرد.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *