اهم اخبار

قیمت پرتقال مازندران بالاتر از تنظیم بازار عرضه نمی‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه کمبودی در حوزه مرکبات در استان وجود ندارد، گفت که پرتقال زیادی در انبار کشاورزان وجود دارد و طبق مصوبه دولت قیمت پرتقال شب عید برای تنظیم بازار ۴۵ هزار ریال تعیین شده است و از این میزان بالاتر نمی‌رود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، عزیزالله شهیدی فر افزود : امسال ، سال پررونقی از نظر تولید مرکبات بوده و میزان تولیدات به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به خرید تضمینی پرتقال برای تنظیم بازار مرکبات شب عید اظهار داشت : برای شب عید ۳۰ هزار تن پرتقال خرید تضمینی و ذخیره سازی از مازندران و به تمامی استان‌های کشور ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود : اگر چه  ویروس کرونا سبب افزایش تقاضای پرتقال به دلیل داشتن ویتامین سی C طی ۲ هفته اخیر  شده ، اما وجود پرتقال فراوان مانع از افزایش بیشتر قیمت این میوه در بازار شده است.

مازندران با میانگین تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ،قطب اصلی تولید مرکبات در کشور است و کشاورزان همه ساله دستکم یک پنجم از این میزان را به صورت سنتی برای مصرف شخصی و یا فروش در روزهای نزدیک به عید نوروز در انبارهای سنتی ذخیره می کنند.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نیز نشان می دهد که اگرچه قیمت پرتقال به نسبت ۲ ماهه گذشته تقریبا ۲ برابر شده است اما قیمت آن از ۴۵هزار ریال تنظیم بازار بالاتر نرفته و باغداران به این قیمت نیز راضی هستند.

شهیدی فر به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات سال جاری از استان مازندران اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۳۵هزار تن انواع مرکبات استان به ۱۰ کشور جهان صادر شده است.

مازندران حدود ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد.

وی همچنین از صادرات ۱۳۰ هزار تن کیوی استان مازندران به خارج از کشور نیز خبر داد.

بر اساس آمارهای موجود ، از گستره حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی در کشور، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی در مازندران بویژه غرب این استان واقع شده و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاک مناسب و مطلوب، نور کافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده و به طور میانگین از هر هکتار باغ کیوی در مازندران حدود ۱۵ تا ۲۰ تن محصول برداشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش قیمت لیموترش ، بیان داشت: لیموترش میوه نادری است و ستاد تنظیم بازار در حال کنترل و رصد بازار است تا از گرانی غیرمنتظره محصولات پیشگیری کند.

کشت گلخانه ای لیمو ترش در مازندران از ۳ سال پیش در مازندران مورد توجه قرار گرفته است و طبق آمار ،جهاد کشاورزی استان مجوز ایجاد ۹۰ هکتار کشت گلخانه ای لیمو ترش را صادر کرده است و به نظر می رسد در سالهای آینده این استان تولید لیموترش در استان به صورت قابل توجه ای افزایش بیابد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *