اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی: بی توجهی دولت به سرانه مصرف شیر منجر به حذف لبنیات از سبد غذایی خانوار می‌شود

بدون دیدگاه

علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است.

بنابر آمار سرانه مصرف شیر در کشور‌های اروپایی ۳۵۰ کیلوگرم است، درحالیکه مشاور دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل در ایران اعلام کرد که مقدار آن در ایران حدود یک ششم استاندارد بین المللی است که با حمایت دولت  باید سرانه مصرف به متوسط دنیا برسد تا در آینده گرفتار هزینه‌های بالای درمان نشویم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه توزیع شیر مدارس بخشی از کاهش سرانه مصرف را پوشش می‌دهد، گفت: اکنون متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۳۰ کیلوست که با توزیع ۷۰ نوبت شیر مدارس، سرانه مصرف به ۶۵ تا ۷۰ کیلو می‌رسد. هرچند نمی‌تواند کل کاهش مصرف را پوشش دهد.

به گفته او، با توجه به افزایش قیمت شیرخام و اعمال این گرانی در نرخ محصولات لبنی، سرانه مصرف مجدد کاهش می‌یابد که با استمرار روند کاهش مصرف، محصولات لبنی به کالای لوکس در سبد مصرفی خانوار تبدیل می‌شود که تنها ۱۰ درصد جمعیت مصرف می‌کند یا شیرخام باید به شیرخشک یا دیگر محصولات لبنی به منظور صادرات تبدیل شود.

ظفری گفت: گرچه با صادرات محصولات لبنی و شیرخشک مشکلات دامداران حل می‌شود، اما مشکلات مصرف کنندگان همچنان پابرجاست که متاسفانه مسئولان توجهی به مصرف کننده ندارند.

بنابر اذعان کارشناسان متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا  ۱۸۰ کیلوگرم است، درحالیکه سرانه کنونی مصرف لبنیات در کشور ما ۵۰ تا ۶۰ کیلوست که دولت باید حمایت‌های لازم در راستای ارتقای سرانه مصرف را انجام دهد چراکه به طور متوسط سرانه مصرف ۳۰ درصد کمتر از متوسط جهانی است.

در بسیاری از کشور‌های جهان، روز اول ژوئن به عنوان روز ملی شیر نامگذاری شده بود از این رو، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (FAO) این تاریخ را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *