اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی: مصرف ماهی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد/ نرخ برخی از ماهی‌های صیدی به ۸۰۰ هزار تومان رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

آرش نبی زاده خاطر نشان کرد: در ۷ سال گذشته میزان تولید ماهی از ۱۸۰ هزار تن به ۹۰ هزار تن در سال گذشته رسید و این آمار نشان می‌دهد که میزان مصرف حدود ۵۰ درصد در این مدت کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ آرش نبی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته دخالت دولت در بازار مرغ فروش ماهی را کاهش داد، گفت: سیل بیش از ۱۰ هزار تن ماهی تولیدی سال گذشته را از بین برد و از آنجایی‌که این تولیدکنندگان بیمه نبودند ضرر تحمیل شده به آنها جبران نشد.

وی با اشاره به واقعی شدن قیمت ماهی بعد از صادرات، تصریح کرد: در سنوات گذشته قیمت ماهی در آستانه سال جدید حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد اما در روزهای پایانی ۱۴۰۱ بازار از شرایط متعادل و متعارف خارج شد از این‌رو قیمت ماهی بیش از ۵ درصد افزایش قیمت را تجربه نکرد. در ۷ سال گذشته میزان تولید از ۱۸۰ هزار تن به ۹۰ هزار تن در سال گذشته رسید و این آمار نشان می‌دهد که میزان مصرف حدود ۵۰ درصد در این مدت کاهش پیدا کرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم در میزان مصرف تاثیر مستقیم گذاشت، افزود: قزل‌آلا سر مرزعه کیلویی ۱۱۵ هزار تومان فروخته شد این در حالیست که قیمت فیله ماهیان دریایی مانند شیر، شوریده، زبیده به کیلویی ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هم رسید. قیمت این ماهیان به دلیل افزایش صادرات و کاهش میزان صید روند صعودی به خود گرفت؛ حجم ورودی ماهیان دریایی به تهران بسیار کم و در همان جنوب مصرف ‌شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی ادامه داد: تولیدکنندگان نمی‌توانند مردم را مهمان جیب خود کنند و اگر صادرات را حفظ و بازارهای جدید برای خود تعریف کنیم می‌توانیم به ادامه حیات این صنعت امیدوار باشیم. دلیل عدم رغبت چین به ماهی قزل‌آلا هنوز روشن نشده و از سال ۹۸ فعالیت جدید در این بازار انجام نشد و به نظر می‌رسد اگر نتوانیم بازار جدید تصاحب کنیم تولید صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.

به گفته نبی‌زاده؛ سال گذشته ۸ هزار تن ماهی کیلویی ۳ تا ۳ و نیم دلار صادر کردیم.

وی با بیان اینکه قیمت بچه ماهی نسبت به مشابه سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان کمتر از ۱۰۸ هزار تومان ماهی را بفروشند ضرر می‌کنند؛ وزارت نیرو حمایتی برای تولیدکنندگان در نظر نمی‌گیرد و قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سال گذشته را افزایش داده است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از عملکرد وزارت کشاورزی و عدم حمایت از شیلات کاران، گفت: چالش‌های پیشروی تولیدکنندگان ماهیان سردآبی نیز برای تولیدکنندگان ماهیان گرمآبی نیز تکرار شده است. مهار تورم شدنی نیست مگر اینکه عزم جدی برای حمایت ازتولید ایجاد شود و نقدینگی در بازار به سمت تولید هدایت و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. متاسفانه این ذهنیت ایجاد شد که اگر مانع صادرات شویم قیمت ماهی در بازار داخلی کاهش پیدا می‌کند شاید با این سیاست قیمت ماهی در سال جاری ریزش کند اما سال دیگر ماهی وجود ندارد که مردم بخواهند خرید کنند چراکه با این روال تولید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *