اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرکزی: انتقاد از تصمیم گیری‌های ناگهانی در ممنوعیت صادرات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرکزی، با انتقاد از تصمیم گیری های یک شبه در حوزه تولید و صادرات گفت: امسال با صد هزار تن مازاد واقعی در تولید تخم مرغ مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا ترکاشوند در نشستی خبری با اشاره به اینکه هزار و ۸۰۰ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۱۲۰ میلیون قطعه مرغ و پولت در کشور فعال هستند، گفت: تمام این واحدها زیر نظر اتحادیه سراسری فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱.۴ میلیون تن ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور است، گفت: نیاز ما بین ۹۳۰ تا ۹۵۰ هزار تن است و ۴۵۰ هزار تن ظرفیت مازاد تولید داریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرکزی با بیان اینکه تا یک میلیون تن تخم مرغ نیز در کشور می توانیم تولید کنیم، اظهار داشت: بیشتر از این میزان به تولید کنندگان و صنعت آسیب می زند و امسال از سالهای پر تولیدی است که تولید کنندگان را دچار مشکل کرده است.

ترکاشوند ادامه داد: میزان تولید در سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برآورد شده و از لحاظ اقتصادی سال سختی را برای مرغداران است.

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار بعد از رایزنی های فراوان قیمت تخم مرغ را ۷۷۴۰ تومان مصوب کرده است، گفت: متوسط فروش ما از ابتدای سال تاکنون ۵ هزار و ۸۲۵ تومان بوده و حدود ۱۹۰۰ تومان تراز منفی داریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن افزود: میزان واقعی مازاد تولید در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار تن است که متأسفانه به دلیل مشکلات ایجاد شده قادر به صادرات آن نیستیم.

ترکاشوند دلایل افزایش تولید در سال جاری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در دو سال قبل باعث شد بخشی از گله ها حذف شوند و به خاطر اینکه سال گذشته این خلاء پر شود، مرغداران به صورت نامحدود جوجه ریزی کردند. همچنین حذف مرغ های پیر (با سن بالای ۹۰ هفته) به دلیل این خلاء به تأخیر افتاد و به جای اینکه سال گذشته آنها حذف شوند، تا ۱۳۰ هفته هم نگهداری شدند و کشتار آنها به سال جاری منتقل شد.

وی اظهار داشت: در دی ماه سال گذشته وزارت صمت بدون هماهنگی با تشکل های تولیدی، صادرات تخم مرغ را  ناگهان ممنوع اعلام کرد و با پیگیری هایی که انجام شد در اردیبهشت ماه امسال موفق شدیم لغو این محرومیت را بگیریم اما بازارهایمان را از دست داده بودیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش تقاضا در بازار که در این فصل طبیعی است شرایط متعادل تر شده و همچنین بخش کمی صادرات به صورت غیر رسمی به بازارهای منطقه انجام می شود.

ترکاشوند با بیان اینکه ما حاضریم مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده بگیریم، گفت: این کار مستلزم آن است که دولت در شرایط سخت تحمل خود را بالا ببرد و با یک نوسان کوچک اقدام به تصمیم گیری های مقطعی و ناگهانی از جمله ممنوعیت صادرات نکند.

وی افزود: اینگونه اقدامات تولید را تحت تأثیر قرار می دهد و در ۶ ماهه اول امسال نیز به میزانی که باید جوجه ریزی انجام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرکزی با اشاره به اقدامات اتحادیه سراسری برای تسهیل تولید، یادآور شد: از سال گذشته واکسیناسیون طیور علیه بیماری آنفلوانزا آغاز شده و اتحادیه اقدام به تأمین واکسن مورد نیاز مرغداران کرده است. همچنین هر سه مرغ های بالای ۹۰ هفته که در بهار امسال در دستور کار قرار گرفت با هماهنگی اتحادیه انجام شد.

ترکاشوند بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در سال جاری جمع آوری تخم مرغ مازاد بود که ما از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست کردیم این کار را انجام دهد. آن زمان قیمت تخم مرغ به طور کیلویی ۴۵۰۰ تومان بود که شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت ۵۵۰۰ تومان شروع به خرید آن کرد و سپس نرخ را تا ۶۵۰۰ تومان هم افزایش داد.

وی افزود: اگر این خرید انجام نمی شد بخش عمده صنعت مرغ تخم گذار نابود می شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن در قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری بین ۷۲۰۰ تا ۸۲۰۰ تومان بسته به نوع و کیفیت تخم مرغ اعلام کرد و گفت: متوسط این قیمت به نرخ مصوب ۷۷۴۰ تومان نزدیک است.

ترکاشوند ادامه داد: دولت باید برای برون رفت صنعت تولید از این چالش ها نظر تشکل های تولیدی را نیز در تصمیم گیری های خود مدنظر قرار دهد. به عنوان مثال بدون دخالت تشکل ها، صادرات ممنوع نشود و یا اینکه برای مرغداران پرونده سازی صورت نگیرد و با آنها برخورد نشود.

وی گفت: در توزیع نهاده ها و تنظیم بازار نیز دولت یک شبه بخشنامه ای می فرستد که تحویل نهاده ها فقط با تأیید جهاد استان ها امکان پذیر است که این مسئله در بازار اختلال ایجاد می کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت بازار نهاده ها تقریبا مطلوب است و کنجاله سویا با قیمت مصوب دو هزار و ۴۵۰ تومان در بنادر عرضه می شود که با احتساب کرایه حمل بین دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۷۰۰ تومان در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: همچنین تا دو ماه پیش ذرت شرایط خوبی داشت اما قیمت این محصول از دو ماه پیش تاکنون دچار نوساناتی شده که دلیل آن نیز عدم تخصیص ارز و ترخیص به موقع آن در بنادر بوده است که باعث ایجاد خلاء شده و قیمت ذرت را تا دو هزار تومان نیز افزایش داد. این در حالی است که قیمت مصوب ذرت هزار و ۳۵۰ تومان و با احتساب کرایه حمل بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت ذرت در حال حاضر متعادل شده است، تأکید کرد: ما از شرکت پشتیبانی امور دام در زمان این خلاء، ذرت گرفته ایم و آن را با قیمت مصوب ۱۳۵۰ تومان بین مرغداران توزیع کردیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *