اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی: ستاد تنظیم بازار هیچ تعیین تکلیفی برای خرید مرغ نمی‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی درخصوص دستورات ساماندهی و حمایتی از این صنعت گفت: آن چیزی که تاکنون مشاهده کرده‌ایم، فقط در حد گفتار بوده است و تغییری در بازار وجود نداشته است.

محمدعلی کمالی سروستانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه حدود ۳ ماه است که صنعت مرغ به دلیل کاهش شدید قیمت‌ها زیان بسیار بالایی را به مرغداران وارد می‌کند، گفت: این زیان به حدی است که مرغدارن مجبور شده‌اند که تا کیلویی ۳ هزار تومان کمتر از هزینه‌های تولید، محصولات خود را به فروش برسانند.

وی ادامه داد: این مسئله موجب شده است بسیاری ار مرغدارن نتوانند جوابگوی بدهی‌های خود به بانک‌ها باشند.

کمالی وضعیت نامطلوب نهاده‌ها را مشکل دیگر این صنعت بیان کرد و گفت: حدود ۳ ماه است که نهاده‌های دامی مثل ذرت و کنجاله سویا در اختیار مرغداران قرار نگرفته و آنچه که به عنوان نهاده دولتی مطرح است تنها ۳۰ درصد آن در اختیار مرغداران است و مابقی با قیمت‌های بسیار بالا در بازارهای آزاد تهیه می‌شود. به طوری که مرغداران ذرت را تا کیلویی ۲ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا را تا ۴ هزار ۶۰۰ تومان تهیه کرده‌اند این درحالی است که قیمت مرغ به شدت پایین است. لذا تداوم این وضعیت می‌تواند صنعت مرغداری را با چالش جدی مواجه کند و اگر سریعا چاره‌ای اندیشیده نشود، آینده روشنی را برای این صنعت وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه با همه مشکلات مرغداران تلاش می‌کنند که جوجه‌ریزی خود را انجام دهند، افزود: از طرف دیگر باقی نهاده‌های تولید مانند؛ واکسن و ریز مغذی‌هایی مثل لایزین و متیونین تا چند ده برابر افزایش قیمت دارند و مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. متاسفانه کارگروه تنظیم بازار نیز هیچ تعیین تکلیفی برای خرید مرغ نمی‌کند و کماکان قیمت سال گذشته را ادامه می‌دهد.

وی درخصوص بحث صادرات نیز گفت: متاسفانه تا خردادماه تعرفه‌ها پایین نگه داشته شده است و اعلام نمی‌کنند که آیا تعرفه‌ها به همان میزان ۱۵۰۰ تومان ادامه خواهد یافت و یا به قیمت ۵ هزار تومانی گذشته خود بازمی‌گردد. بنابراین صرفا با اعلام اینکه تعرفه‌ها برای کنترل بازار به مدت یک ماه پایین نگه داشته شود نمی‌توان بازاری برای صادرات پیدا کرد. بنابراین بازرگانان ما در بلاتکلیفی به سر می‌برند و گمرک نیز اعلام می‌کند که ابلاغیه‌ای برای ادامه یافتن تعرفه ۱۵۰۰ تومانی یا قبل از آن صادر نشده است.  

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: هزینه پرورش برای مرغ زنده با سود ۱۲ درصد نزدیک به ۱۱ هزار ۹۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان است که در بازار نمی‌تواند کمتر از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان به فروش برسد.

وی درخصوص دستورات ساماندهی و حمایتی از این صنعت نیز گفت: آن چیزی که تاکنون مشاهده کرده‌ایم، فقط در حد گفتار بوده است و تغییری در بازار وجود نداشته است.

کمالی درخصوص دلیل کاهش قیمت مرغ در هفته گذشته نیز گفت: درحال حاضر عرضه در بازار بیشتر از تقاضا است، و به دلیل آنکه کشتارگاه‌ها مرغ را باقیمت پایین خریداری می‌کنند عملا سودی به دست مرغدار نمی‌رسد و شرکت پشتیبانی نیز تاکنون کمکی به مرغدار نکرده است. خرید مرغ از مرغدار را با ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردند که به میزانی شرایط آن سخت بود که کسی نتوانست مرغ را به شرکت حمایتی بفروشد.

وی با بیان اینکه برخورد دولت با مرغدار باید شفاف و واضح باشد، گفت: نمی‌توان دستور تولید ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون مرغ را صادر کرد اما حتی به اندازه ۴۰ میلیون جوجه نیز نهاده نداشته باشیم. بنابراین شروط جوجه‌ریزی منوط به تامین و تضمین قیمت مرغ است. تولیدکننده نمی‌تواند پاسخگوی مصلحت اندیشی افرادی باشد که هیچ ضرر و زیانی را در قبال تولید ندارند.

وی ادامه داد: متاسفانه الزامات تامین و توزیع فراهم نیست و با افت قیمت مرغ هیچ حمایت جدی و اثربخشی از مرغداران نمی‌شود. اگر با این وضعیت تولیدکننده هزینه مرغ ارزان را از جیب خود بپردازد، این روند فقط تا یک زمانی ادامه می‌دهد و بعد مجبور می‌شود این صنعت رها کند.

وی درخصوص شکایت از قیمت‌های موجود در بازار نیز گفت: زمانی که از این ارقام اعتراض می‌کنیم می‌گویند که مستندات بیاورید، کدام فروشنده‌ای بابت گرانفروشی خود فاکتور ارائه می‌کند؟

کمالی تصریح کرد: افزایش هزینه حمل و نقل، آب و برق همه باید لحاظ شود، چه مستنداتی را می‌توان در خرید نهاده ۵ هزار تا ۲۴۰۰ تومانی ارائه کرد که فروشنده فاکتور دولتی ارائه می‌دهد و از مرغدار درخواست می‌کند که بخشی از پول را در یک حساب و بخشی دیگر را در حساب دیگر تحویل دهد و اگر مرغدار اعتراض کند نام او در لیست سیاه قرار می‌گیرد!

وی تاکید کرد: بنابراین نمی‌توان برای این مشکلات مستندات ارائه کرد مگر اینکه مسئولان مربوطه خود شخصا در بازار حضور یافته، قیمت‌ها را مشاهده کنند و اجازه ندهند که صنعت مرغ این میزان ناپایدار باشد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *