اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه میگو چابهار: پلمپ پمپ‌های مزارع میگو/ درخواست آبفا برای دریافت هزینه مصرف آب دریا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه میگو چابهار گفت: معضل تولیدکنندگان در این بخش نبود نقدینگی است و به دلیل بدهی‌های انباشته تاوان آزمون وخطای این صنعت را تولیدکنندگان پرداخت کرده‌اند.

کیوان رهبران-مدیرعامل اتحادیه میگو چابهار- در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص معضلات بخش تولید میگو بیان داشت: تولیدکنندگان وام‌هایی دریافت کرده‌اند؛ اما این دریافتی ها برای ساخت سایت‌های پرورش میگو هزینه شده است و به همین خاطر در حال حاضر تولیدکنندگان برای تولید نقدینگی ندارند.

وی افزود: برای دریافت نقدینگی با مقررات سخت بانک‌ها مواجه شده‌ایم و همین مساله در پروسه تولید اثر گذاشته است؛ بنابراین باید برای کسانی که قابلیت تولید دارند سرمایه ایجاد کرد تا این افراد کارگر مزارع نباشند چون تولید زمانی به بهره وری خواهد رسید که هر شخص در جایی که باید مشغول باشد.

رهبران تاکید کرد: باید راندمان تولید را از طریق تکنولوژی‌های روز دنیا افزایش دادتا طرح‌ها توجیه داشته باشد، اگر تولید توجیه اقتصادی داشته باشد اقساط بانک‌ها نیز به راحتی پرداخت می‌شود.

وی افزود: بانک‌ها از طریق قرارداد سلف می‌توانند به تولیدکنندگان کمک کنند یعنی پیش خرید نقدی محصولات واحدهای تولیدی به قیمت معین، بر این اساس یکی از روشهایی که به منظور تامین قسمتی از سرمایه درگردش واحدهای تولیدی بکار گرفته می‌شود پیش خرید نقدی محصولات است؛ همین امر موجب می‌شود که افرادی به عنوان تولیدکننده اقدام به اجاره مزارع نکنند تا افرادی که صاحبان اصلی این مزارع نیستند نظام تولید را به سمت ارباب رعیتی تغییر دهند که اصلا مناسب نیست.

مدیرعامل اتحادیه میگو چابهار در ادامه با تاکید دوباره بر اینکه استان سیستان و بلوچستان مشکل نبود نقدینگی دارد اظهار داشت: پرورش میگو توجیه اقتصادی دارد و موجب ارزآوری می‌شود اما دولت باید در رفع مشکل نقدینگی به این تولیدکنندگان کمک کند؛ اینکه بانک بگوید یک بنگاه اقتصادی است و شرایط خاص خود را دارد درست نیست پس سیاست‌های دولت را چه نهادی باید اجرا کند؟

وی افزود: کسی که ۲۰ سال در این مزارع زحمت کشیده است را نمی‌توان از مزرعه بیرون کرد و گفت مزرعه را به فرد دیگری اجاره بدهد.

رهبران در ادامه با درخواست از وزیر کار برای حل مشکلات تولیدکنندگان این بخش افزود: چابهار منطقه ویژه‌ای برای تولید میگو محسوب می‌شود چرا که ۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در این ناحیه شناسایی شده است؛ اما تنها ۴ هزار هکتار از این زمین‌ها تبدیل به مزارع میگو شده است؛ این منطقه با در اختیار داشتن آب شور توانایی تولید و اشتغالزایی بسیار بالایی دارد؛ همچنینی در کنار این مزارع می‌توان درختانی کاشت که از این طریقMDFتولید شود؛ اما متاسفانه‌‌ رها شده است.

وی در خصوص بیماری لکه سفید در مزارع میگو که نزدیک به۵۰ درصد میزان تولید را کاهش داده است بیان داشت: این مزارع بیماری به دلیل سوء مدیریت سازمان دامپزشکی طی پنج سال کنترل نشد، این سازمان ظیفه معدوم سازی داشته است؛ اما فقط مزارع را ضدعفونی و حتی در برخی نقاط کلر آلوده تحویل مزارع داده است، در بسیاری از نقاط دنیا تولید در کنار بیماری وجود دارد؛ اما به شرطی که استانداردهای لازم رعایت شده باشد؛ این در حالی است که این بیماری مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان به وجود آورده است که حمایت‌های سازمان دامپزشکی و بانک‌ها به حدی نبوده که تولید را به روال سابق بازگرداند.

رهبران تاکید کرد: اتحادیه تولیدگان اعلام آمادگی می‌کند که با برگزاری یک مناظره بین تولیدکنندگان، سازمان دامپزشکی و نمایندگان بانک‌ها مشخص شود چه کسی در کجا حرف‌های نادرست و دروغ تحویل مردم داده است.

مدیرعامل اتحادیه میگو چابهار در پایان با اشاره به اقدامات سوال برانگیز سازمان آبفا بیان داشت: این سازمان پمپ‌های مزارع میگو در خوزستان را پلمپ کرده و اعلام کرده است که تولیدکننده باید برای استفاده از آب دریا هزینه پرداخت کند که رقم کمی نیست، همین امر تولید را برای سال آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین مصوبه رفع موانع تولید در کجا باید اجرا شود؟

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *