اهم اخبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خبر داد: کاهش ۷۵ درصدی سطح کشت برنج در استان اصفهان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کاهش ۷۵ درصدی سطح کشت برنج در استان اصفهان به دلیل استمرار خشکسالی‌ها و تبلیغات منع کشت این محصول آب‌بر خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، در نشستی که ۵ تیر ماه، در پنجمین روز از هفته صرفه‌جویی در شرکت آب منطقه ای اصفهان برگزار شد، دکتر “مسعود میرمحمد صادقی” با اشاره به اهمیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب به عنوان اولین و بالاترین فعالیت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای از انسداد ۷۴۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان در سال گذشته خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان هم چنین به تعامل بیشتر شرکت آب منطقه ای و جهادکشاورزی استان پرداخت و افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای جایگزینی کشت‌های پرمصرف آب به‌رغم مشکلات پیش رو، یک برنامه سه ساله دارد.

میرمحمد صادقی، خاطر نشان کرد: با توجه به آمار موجود، سطح زیرکشت برنج در استان درحال حاضر به دلیل استمرارخشکسالی‌ها و تبلیغات منع کشت، از ۱۸ هزار هکتار تنها به حدود ۴۵۰۰ هکتار رسیده است.

در این نشست، مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سطحی و زیر زمینی آب منطقه ای اصفهان و مجری طرح احیاوتعادل بخشی، نیز با تأکید بر عناوین روزهای هفته صرفه جویی، به منظور اطلاع رسانی پیشرفت و بررسی مسائل مربوط به طرح احیاوتعادل بخشی منابع آب استان با اولویت آب‌های زیرزمینی گفت: در اثر اجرای طرح احیا و تعادل بخشی شاهد بوده‌ایم میزان افت سطح آب در دشت باد-خالد آب واقع در اردستان اصفهان به طور چشمگیری بهبود یافته است، به طوری که میزان افت سالانه این دشت متوقف شده است.

مهندس “غلامرضا نعمتی” با اشاره به اقلیم خشک استان به عنوان یک واقعیت و نیز وضعیت نامساعد وبحرانی منابع آب زیرزمینی استان، گفت: پیامدهای سوء خشکسالی ها و برداشت زیاد از حد توسط چاه‌های موتوری دردهه های اخیر منجر به پدیده‌های مخربی مانند فرونشست زمین در برخی دشت‌های استان از جمله مهیار شهرضا و دامنه داران و نیز شور شدن آب زیرزمینی مصرفی در دشت‌هایی مانند کاشان و اردستان شده است.

مدیر دفترحفاظت منابع آب و مجری طرح به معرفی پروژه‌های ۱۵ گانه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت و افزود: حدود ۴۰۰۰ کنتورهوشمند آب و برق برروی چاههای استان نصب شده است که از این تعداد ۱۲۰۰ کنتور درسال ۹۴ نصب شده است.

وی به تکلیف شرکت آب منطقه ای اصفهان برای نصب ۵۰۰۰ کنتور و انسداد ۳۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در سال ۹۵ که مصداق تحقق و عمل به اقتصاد مقاومتی است؛ اشاره و خاطر نشان کرد: انسداد ۷۴۰ حلقه چاه فاقد پروانه مضر به مصالح عموم در سال ۹۴ که فراتر از تکلیف بود صرفه جویی ۳۱ میلیون مترمکعب آب در آبخوان‌های استان را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: استان اصفهان درخصوص نصب GPS روی دستگاه‌ها و ساماندهی شرکت‌های حفار پیشرو و دارای رتبه اول کشوری می‌باشد و تا کنون ۳۰۰ دستگاه حفاری متخلف چاه توقیف شده است.

نعمتی هم چنین در بخش‌های دیگر صحبت‌های خود به بحث اطلاع‌رسانی پرداخت و گفت: هفت گروه اثرگذار بر آب مشخص شده است و سعی در ایجاد الگوی مشارکتی مدیریت منابع آب دربرخی دشت‌های نمونه بوده که دردست پیگیری است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *