اهم اخبار

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع کنسرو ایران عنوان کرد:با وضعیت کنونی قیمت گذاری رب گوجه فرنگی برندهای در جه ۲ و ۳ سود می برند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اگر نرخ روی قوطی رب ۲۰ هزار تومان باشد ولی فروشگاه‌ها آن را به نرخ ۱۱ هزار تومان عرضه کند مردم وحشت‌زده می‌شوند و به کیفیت رب شک می‌کنند.

 به گزارش اگروفودنیوز،سال گذشته شاهد افزایش شدید و ناگهانی نرخ گوجه‌فرنگی بودیم. نرخ هر کیلو گوجه در مقعطی، به بالای ۱۰ هزار تومان رسید. در این شرایط میانگین نرخ هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی از حدود ۶ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسید. درحال‌حاضر نرخ خرید عمده گوجه‌فرنگی از کشاورزان به حدود ۸۰۰ تومان رسیده است. البته نرخ رب تا حدی کاهش یافته است اما برای بسیاری از مردم سوال است که آیا نرخ رب نباید کاهش بیشتری داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع کنسرو ایران به گفت‌وگو نشستیم.

برندهای درجه ۲ و ۳ برنده این وضعیت هستند

حسین شرقی مجرد اظهار کرد: قیمت‌های بالای ۲۰ هزار تومان به سال گذشته و دوران گرانی‌ گوجه مربوط می‌شود. درحال‌حاضر نرخ رب بسیار کمتر است چون نرخ هر کیلو گوجه ۸۰۰ تومان است. سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نرخ یک قوطی ۸۰۰ گرمی را ۱۶ هزار تومان تعیین کرده است.

در شرایطی که نرخ گوجه به شدت کاهش پیدا کرده است آیا نباید نرخ رب هم کاهش داشته باشد؟ حسین شرقی مجرد در پاسخ این سوال اظهار کرد: باید توجه داشت که فرآیند تولید چند ماه است. در این چند ماه، هزینه تولید نوسان دارد بنابراین نباید فقط امروز را در نظر گرفت. نرخ گوجه از دو ماه قبل شروع شده و در این مدت از ۱۴۰۰ به ۸۰۰ تومان رسیده و ممکن است در یک یا دو ماه دیگر به ۲ هزار تومان برسد. بااین‌حال همیشه گفته‌ام که نرخ مشخص‌شده توسط سازمان حمایت باید توسط خود تشکل‌ و فعالان این حوزه مشخص شود. در این صورت می‌توان متناسب با افزایش و کاهش هزینه تولید، نرخ محصول را تعدیل کرد. درحال‌حاضر نرخ درج‌شده روی بعضی برندها ۲۰ هزار تومان است ولی شرکت‌ها محصول خود را به نرخ ۱۱ هزار تومان روانهبازار می‌کنند. این وضعیت به نفع برندهای درجه ۲ و ۳ است.

قیمت‌گذاری دستوری کارآمد نیست

وی در ادامه افزود: اجازه دهیم مصرف‌کننده انتخاب کند. قیمت‌گذاری دستوری موثر نیست. خود تولیدکننده ممکن است به این نتیجه برسد که باید قیمت‌های خود را کاهش دهد. درحال‌حاضر نرخ برندی مثل طبیعت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. نرخ چین‌چین در فروشگاه کوروش ۱۰ هزار و پانصد است. درج نرخ باید انجام شود ولی عامل تعیین‌کننده باید عرضه و تقاضا باشد. تولیدکننده به دنبال فروش است و نگه داشتن محصول به نفعش نخواهد بود. سود او در این است که در تیراژ بالا، تولید کند. همواره گفته‌ایم که سازمان حمایت با همفکری تولیدکنندگان قیمت‌گذاری کند.

وی در تکمیل بیشتر این موضوع اظهار کرد: هزینه‌هایی مثل حقوق و دستمزد نیروها و بسته‌بندی افزایش یافته است اما این افزایش هزینه در تولید انبوه سرشکن می‌شود. اجازه دهند که عامل تعیین‌کننده، تولیدکنندگان و تشکل‌های صنفی آنها باشند. می‌توان نرخ ۱۷، ۱۸ یا ۲۰ هزار تومان را روی قوطی درج کرد ولی وقتی نرخ گوجه تغییر کرد نمی‌توان آن را اصلاح کرد. اگر نرخ روی محصول ۲۰ هزار تومان باشد ولی فلان فروشگاه آن را با نرخ ۱۱ هزار تومان عرضه کند مردم وحشت‌زده می‌شوند و به کیفیت رب شک می‌کنند. در هیچ جای دنیا نرخ به صورت دستوری تعیین نمی‌شود. قیمت‌گذاری شناور است و تشکل‌ها متناسب با عرضه و تقاضا، قیمت‌گذاری می‌کنند.

قیمت رب چقدر باید باشد؟

درحال‌حاضر نرخ درست رب گوجه‌فرنگی چقدر باید باشد؟ در پاسخ این سوال اظهار کرد: اگر بخواهیم طبق محاسبات خود و وضعیت کنونی نرخ ارائه دهیم که نرخ درحال‌حاضر باید بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان باشد. مهرماه و سرمای هوای ممکن است نرخ گوجه را به ۲ هزار تومان برساند. اگر نرخ شناور بود واحدهای تولیدکننده همان ۱۱ هزار تومان را روی محصول خود درج می‌کردند ولی همان‌طور که گفتم وقتی نرخ روی محصول و نرخ آن در فروشگاه‌ها، متفاوت باشد مردم بدبین می‌شوند. در مجموع ما بر این اعتقاد هستیم که تشکل و تولیدکنندگان معتبر آن می‌توانند قیمت‌گذاری را به شکل بسیاری بهتری انجام دهند.

 

سرویس خبری: صنعت غذا

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *