اهم اخبار

مدیرعامل گروه صنعتی نجاتی(آناتا) در گفتگو با اگروفودنیوز: با افزایش قیمت گندم عملا صادرات شیرینی و شکلات را به ترکیه واگذار کردیم+ویدیو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد جواد سالک نجات (نجاتی) می گوید: نرخ بالای  گندم،حذف معافیت گمرکی برای ماشین آلات و ثبت سفارش سه مانع اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت شیرینی و شکلات کشور  برای صادرات محصولات خود است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی”اگروفودنیوز”محمد جواد سالک نجاتی در حاشیه بیست و یکیمن نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات در خصوص برنامه این شرکت برای حضور در بازارهای صادراتی با بیان اینکه گروه صنعتی آناتا بیش از ۱۰ بار به عنوان صادرکننده نمونه کشور برگزیده شده است گفت: تا سال ۱۴۰۰ صادرات خوبی داشتیم به طوریکه در سال ۱۳۹۹ ، سی میلیون یور ور صادرات داشتیم ، و در سال ۱۴۰۰ موفق به کسب به عنوان صادر کننده ممتاز کشور مدال صادر کننده نمونه را گرفتیم.

نجاتی افزود : متاسفانه بلا افزایش قیمت گندم، صادرات با افت مواجه شده است و اگر دولت در این خصوص تدبیری نکند، صادرات صنعت شیرینی و شکلات کشور با خطر روبرو خواهد شد.

این کارآفرین کشور در خصوص تصمیم درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا گفت: این مصوبه تاثیر زیادی بر روی کار ما نگذاشته و آناتا نیز از این بخشنامه تبعیت کرده است و محصولات خود را با درج قیمت تولید بر روی بسته بندی به بازار عرضه می کند ولی در خصوص افزایش قیمت گندم تا ۱۱۵۰۰ تومان باعث توقف صادرات شده است و چالش اصلی شرکت های صادرکننده می باشد.

سالک نجات  در خصوص تعامل فروشگاههای زنجیره ای با تولیدکنندگان گفت: متاسفانه فروشگاههای زنجیره ای هیچ تعاملی با شرکت ها و تولیدکنندگان ندارند و با ادامه ی این روند برندهای مطرح از حضور در این فروشگاهها انصراف خواهند داد.

مدیرعامل گروه صنعتی آناتا با اشاره به اینکه این گروه توجه خاصی به واحد تحقیق و توسعه خود داشته است، خاطر نشان کرد: این شرکت همکاری زیادی با دانشگاههای مختلف دارد و بسیاری از دانشجویان فوق لیسانس و دکترا پروژه و پایان نامه خود را تحت  نظر آناتا می گذرانند و در نهایت بعد از فارغ التحصیلی به استخدام این گروه در می آیند .

وی  افزود : بالغ بر سی و دو میلیون یورو سرمایه گذاری کردیم و دستگاهها و خطوطی که به  گروه اضافه کردیم همگی براساس بررسی ها و پیشنهادات واحد تحقیق و توسعه بوده است، این شرکت نیز امیدوار است بعد از راه اندازی کامل این خطوط با افزایش ۵۰ درصدی تولید مواجه باشد.

سالک نجات در پاسخ به خبرنگار اگروفودنیوز در خصوص مقایسه حمایت و مشوق های صادراتی ایران با کشوری همچون ترکیه گفت: این تفاوت بسیار زیاد است و ترکیه همه جانبه از صادرکنندگان خود حمایت می کند، به عنوان مثال  عملکرد این کشور برای شرکت هایی که در نمایشگاههای خارجی که شرکت می کنند به این نحو است که دولت فضای بزرگی را در هر نمایشگاه اجاره می کند و به صورت رایگان (به عنوان جایزه مشوق صادراتی) در اختیار شرکت های ترکی قرار می دهد.

وی ادامه داد: صادرات ترکیه بسیار از ایران جلوتر است به دلیل اینکه مشوق های صادراتی بالایی دارد، در خصوص استرداد نیز نسبت به کشورمان بسیار با سهولت بیشتری صورت می گیرد ضمن اینکه نرخ گندمی هم در کشورمان گذاشته شده باعث شده که ما  بازار را دو دستی تقدیم شرکت های ترکیه ای کنیم.

این فعال صنعت شیرینی و شکلات و کارآفرین برجسته کشور در پایان با اشاره به صحبت هایی که در خصوص حمایت از تولید و رفع موانع تولید می شود گفت: سه چالش اصلی تولید را مسئله قیمت گندم،حذف معافیت گمرکی برای ماشین آلات و ثبت سفارش است که تمامی تولیدکنندگان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند، این ها باید هر چه سریعتر حل و فصل شوند، چراکه با این سرمایه گذاری که صورت می گیرد ارز ۴۲۰۰ حذف شده با ارز ۲۷۰۰۰ کار می شود و از طرفی معافیت گمرکی را برداشتند، بدین معنی که کسی بخواهد ماشین آلات وارد کند باید حداقل ۵درصد سود عوارض گمرکی با ۲۷۰۰۰ تومان پول پرداخت کند که عملا سرمایه گذاری از بین می رود.اگر دولت برای حذف این موضوع و یا کاهش عوارض کاری انجام ندهد عملا سرمایه گذاری ازبین خواهد رفت.

برای مشاهده ویدیوی این مصاحبه روی فیلم زیر کلیک کنید

برای مشاهده ویدیوهای صنایع غذایی در پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی به بخش چند رسانه ای مراجعه کنید.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *