اهم اخبار

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: پیشنهاد حجتی به شورای اقتصاد برای صادرات سه میلیون تن گندم و آرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالمهدی بخشنده» در حاشیه دومین نشست مشترک وزیران کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و چین که در محل این وزارتخانه برگزار شد، درباره پیشنهاد ستاد کارگروه تنظیم بازار برای واردات گندم و واکنش این وزارتخانه افزود: از نظر وزارت جهاد کشاورزی، کشورمان نیازی به واردات گندم ندارد و حتی اکنون با مازاد تولید و ذخیره مواجه ایم.
وی ادامه داد: به همین دلیل وزیر جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد پیشنهاد صادرات سه میلیون تن آرد، مشتقات آرد و گندم دروم داده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اکنون هر کیلوگرم آرد مورد نیاز واحدهای خبازی و نانوایی با نرخ مصوب ۶ هزار و ۶۰۰ ریال (۶۶۰ تومان) و برای صنف و صنعت ماکارونی و شیرینی و شکلات نیز با قیمت ۹ هزارریال (۹۰۰ تومان) تحویل داده می شود.
بخشنده گفت: با توجه به خودکفایی در تولید گندم، اگر واردکننده ای بخواهد گندم وارد کند به دلیل تعرفه کنونی واردات گندم که چندان بالا نیست، اما به طور حتم قیمت تمام شده آن بیش از ۹ هزار ریال خواهد بود که صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
وی افزود: طبق قانون «واردات موقت کالا» که شامل گندم نیز می شود، واردکنندگان می تواند با ارایه تضمین هایی به گمرک، گندم بدون تعرفه به شرط صادرات وارد کنند.
وی ادامه داد: در واقع واردکنندگان تضمین هایی به گمرک ارایه می دهند که در صورت ورود موقت کالا (گندم) در زمان معینی معادل یا محصول فراوری شده، صادر شود و محصول وارداتی در داخل کشور رسوب نکند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: براین باوریم که هیچ نیازی به واردات گندم نداریم اما اگر واردکنندگان علاقه مند به این کار باشند می توانند به شرط صادرات، وارد کنند.

** بیش از ۷۰ درصد پول گندمکاران پرداخت شد
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آغاز فصل بردات تاکنون ۱۴٫۵ میلیون تن گندم به ارزش ۱۴۵ میلیارد ریال تولید و از این میزان ۱۱٫۵ میلیون تن گندم به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال خریداری و حداقل ۷۰ درصد بهای آن به گندمکاران پرداخت شد.
وی اظهارداشت: هفته گذشته بنابراعلام قبلی وزیر جهاد کشاورزی ۳۰ هزار میلیارد ریال (۳ هزار میلیارد تومان) از طلب گندمکاران از طریق فروش اوراق مشارکت تامین و پرداخت شد.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون ۴۰ هزار میلیارد ریال از بدهی دولت به گندمکاران باقیمانده است که پیگیری های ویژه برای پرداخت باقی مطالبات گندمکاران از طریق دستگا های اقتصادی ادامه دارد.
به گفته وی، کشت گندم در فصل زراعی جدید در مناطق سردسیر آغاز شده و بزودی در مناطق گرمسیر کشور نیز شروع می شود.
وی ادامه داد: با توجه به آغاز فصل کاشت گندم نهاده های مورد نیاز کشاورزان از جمله بذر، کود، سم و ماشین آلات به طور کامل تامبن شده است.

** در انتظار تصویب نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هستیم
بخشنده تصریح کرد: طبق قانون اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی زراعی و باغی باید تا پایان شهریورماه تصویب و ابلاغ می شد.
وی گفت: هنوز نرخ قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی کشاورزی از سوی دستگاه ذیربط نهایی و ابلاغ نشده است.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، دو ماه پیش نرخ کارشناسی و پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد ارایه شد.

** تراریخته نیازمند بحث و بررسی علمی
معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره درخواست جلوگیری از واردات محصولات تراریخته به کشور گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد روغن خوراکی جهان از ذرت و سویای تراریخته تهیه و تامین می شود.
وی براین باور است که باید تولید و واردات محصولات تراریخته از لحاظ علمی مورد بحث و بررسی صاحبنظران و کارشناسان فن قرار گیرد و به هیچ عنوان برای ممنوعیت ورود این کالاها نباید شتابزده عمل کنیم.

** با وجود تولید ۱۹ میلیون تن میوه به واردات نیازی نداریم
بخشنده با بیان این که ممنوعیت واردات انواع میوه برقرار است تصریح کرد: واردات میوه بجز چهار میوه گرمسیری موز، انبه، نارگیل و آناناس ممنوع است و تاکنون هیچ مجوزی برای واردات صادر نشده است.
وی اظهارداشت: با تولید سالیانه ۱۹ میلیون تن میون در کشور، نیازی به واردات وجود ندارد.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، قاچاق میوه موجب بروز آفت و بیماری های گیاهی و خسارت زایی در کشور می شود که این موضوع برای ما نگران کننده شده است.

** واردات حتی یک کیلوگرم برنج در فصل برداشت، ممنوع است
معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جدیت وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم درخصوص ممنوعیت واردات  حتی یک کیلوگرم برنج در فصل برداشت این محصول گفت: در ابتدای فصل برداشت بخش اندکی برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران به دلیل مسائل اداری در کشور مبدا با تاخیر وارد شد که به دستور وزیر جهاد کشاورزی از ورود این محصول در داخل کشور جلوگیری شد و در گمرک باقی ماند.
وی درباره قیمت برنج داخلی افزود: با توجه به تورم سالیانه افزایش دستمزدها و هزینه های تمام شده تولید قیمت برنج داخلی هزینه های دارد؛ به طوری که برنج پرمحصول نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش نرخی نداشته اما برنج بومی و درجه یک با مقداری افزایش قیمت روبرو شده است.
وی اضافه کرد: برنج وارداتی نسبت به پارسال دو تا سه درصد افزایش قیمت داشته است.
وی ادامه داد: اکنون سرانه مصرف برنج در ایران به ازای هر نفر سالیانه ۳۷ کیلوگرم برآورد شده است.
به گزارش ایرنا، در دومین نشست مشترک وزیران کشاورزی ایران و چین دو سند همکاری در زمینه های قرنطینه دامی و شیلاتی به امضا رسید.
آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره تجارت خارجی ۶ ماه نخست امسال نشان می دهد، چین همچنان بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی است، به طوری که در ۶ ماه آغاز امسال حجم صادرات غیرنفتی به این کشور به سه میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال ۱٫۹۲ درصد رشد کرد.
پیش بینی می شود واردات ایران از چین تا پایان امسال به هفت میلیارد تا هشت میلیارد دلار برسد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *