اهم اخبار

معاون فنی سازمان تعاون روستایی مطرح کرد: تولید سالانه ۱۸۴ هزار تن بذر محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: اکنون سالانه ۱۸۴ هزار تن تولید بذر انواع محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌های کشاورزی تامین می‌شود که تا سال ۱۴۰۴ به ۲۵۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ خسرو شهبازی افزود: در بخش تامین کود، ۴۳۶ هزارتن کود اوره معادل ۱۸ درصد کود کشور توسط تشکل ها و تعاونی های تولید می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به خدمات رسانی تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران و روستاییان اظهارداشت: با تشکیل سازمان مرکزی تعاون روستایی از ابتدای فعالیت قرار شد علاوه بر ایجاد خدمات دهی به روستاییان،  فروشگاه هایی برای دسترسی روستاییان و مناطق دورافتاده در تهیه نهاده ها همچون بذر، کود و سموم ایجاد شود که همه اینها محقق شد.

تامین یک سوم بذر کشور توسط تعاونی‌ها

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اقدام دیگر تعاونی‌ها را تامین و تدارک بذور دانست و گفت: حدود ۹۰ سایت فراوری بذور در ۲۸ استان کشور فعال است که یک سوم بذر غلات کشور(حدود ۱۴۰ هزارتن گندم و ۲۰ هزار تن جو) از این محل تامین می شود.

شهبازی اضافه کرد: همچنین ۹۰ درصد بذر کلزا ارقام بهاره، ۳۰ درصد بذر سویا و ۱۰۰ درصد بذر رقم ناشکوفا  توسط تعاونی های کشور تولید و تامین می شود که بذر ناشکوفا در حدود ۲۰۰ هزارتن در کشت و صنعت شهید رجایی خوزستان تولید می شود که با کمباین قابل برداشت است.

تولید ۲۰ درصد بذر حبوبات کشور توسط تعاونی‌ها

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: اکنون ۲۰ درصد بذر حبوبات کشور معادل ۶۰۰ تن در استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام تولید و تامین می شود.

وی درباره بذر سیب زمینی افزود: بذر سیب زمینی که پیش از این از خارج وارد می شد که اکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ تن توسط تعاونی های استان های اصفهان و مرکزی تامین می شود

شهبازی با اشاره به تامین ۲۵ درصد بذر پنبه کشور گفت: بیش از ۱۰۰۰ تن بذر را تدارک می بینیم که ۶۰۰ تن در داخل کشور و ۴۰۰ تن هم از محل واردات تامین می شود.

به گفته وی،  سالانه ما با توجه به شبکه های متعدد و انبارها و زیرساخت های ایجاد شده در نقاط مختلف، ۳۰۰ هزارتن بذر انواع محصولات کشاورزی را توزیع می کنیم.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: در بخش مکانیزاسیون ۵۰ واحد داریم که ۳.۳ میلیون هکتار از اراضی کشور را تحت پوشش شبکه ها و تعاونی ها است.

شهبازی درباره بحث نظام های بهره برداری تصریح کرد: هدف از ایجاد نظام های بهره برداری مناسب در بخش کشاورزی حل مشکلات این بخش برای کشاورزان خرد و کوچک است که نمی توان روی آنها برنامه ریزی کلانی داشت.

۱۴۴۰ تعاونی تولید فعال 

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: پس از این مرحله، برنامه استقرار و توانمندسازی تعاونی های تولید را در دستور کار قرار دادیم به طوری که یک هزارو ۴۴۰ تعاونی تولید در سراسر کشور با هدف افزایش تولید و یکپارچه سازی اراضی و بهره برداری مناسب از منابع آب  و خاک تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این طرح، شبکه های زیر زمینی آبیاری و تسطیح اراضی ایجاد شد و از سوی دیگر آموزش هایی در قالب ترویج جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان و تشکل ها ارایه دادیم.

وجود ۷۳ شرکت سهامی زراعی 

وی ادامه داد: اکنون ۷۳ شرکت سهامی زراعی در سطح ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور داریم که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی فرایند سیاست گذاری، هدایت و  حمایت را داریم.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه بخشی از سهام این شرکت ها مربوط به دولت و بخشی مربوط به افراد است، افزود: بخش سودی که مربوط به دولت می شود در راستای ارتقای نظام شرکت های سهامی زراعی بکار گرفته می شود و دولت از آن سود، بهره ای نمی برد.

شهبازی اظهارداشت: همچنین برای توسعه شرکت های کشت و صنعت آیین نامه و دستور العمل هایی تدوین شده که به زودی در دولت مصوب و بکار گرفته می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *