اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: تصویب و ابلاغ سند تحویل حجمی آب

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تصویب و ابلاغ سند تحویل حجمی آب خبرداد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، علیمراد اکبری در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دولت برگزار شد  با اشاره به  تدوین و تصویب سند تحویل حجمی آب، اظهار کرد: این سند حدود دو هفته ای است که در آخرین کارگروه سازگاری با کم آبی تدوین و تصویب و به استان ها ابلاغ شده است. در حقیقت با این  سند مشخص خواهد شد که چه میزان آب به کشاورران تحویل داده  می شود.

وی اضافه کرد: هرسال بایستی آب از وزارت  نیرو به صورت حجمی تحویل بگیریم و حجمی به کشاورز تحویل دهیم. بااین روش در حقیقت آب مدیریت می شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش به قاچاق خاک نیز اشاره کرد و گفت:در قانون حفاظت از خاک قاچاق خاک جرایم سنگینی دارد مگر اینکه به صورت خیلی کم و برای کارهای تحقیقاتی باشد.

اکبری به وضعیت چاه های غیرمجاز اشاره کرد و گفت:حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد.

خاک های کشور کمبود مواد آلی دارند

وی با اشاره به اینکه اضافه کردن کود به خاک در حقیقت اقدامی در جهت غنی سازی خاک است، اظهار کرد: مواد آلی۶۰درصد از خاک های ایران کمتر از یک درصد است. البته برنامه هایی نیز برای آن در دستور کار قرار دادیم.

در۱۵ محصول کشور کم آبیاری داریم

وی  با اشاره به اینکه در ۱۵ محصول کشور کم آبیاری داریم، اظهار کرد: در برخی از این ۱۵محصول کم آبیاری بیش از ۵۰درصد است.

افتتاح بیش از هزار پروژه در هفته دولت

معاون وزیر اظهار کرد: ۱۰۷۹ پروژه در هفته دولت با سرمایه گذاری ۱۱۳۴میلیارد تومان افتتاح می شود که اشتغال ۸هزارو ۸۷۲نفر را در کل استان های کشور فراهم می کند.

کشور تاب آوری توسعه افقی ندارد

اکبری با بیان اینکه کشور  تاب آوری توسعه افقی ندارد زیرا  آب جدیدی نداریم که سطح زیر کشت  آبی را افزایش دهیم، گفت: تنها راه افزایش بهره‌وری توسعه عمودی است. در جنوب غرب و غرب و شمال غرب ر این زمینه ظرفیت بالایی داریم. همچنین سند بهره وری آب تشکیل شده است و استان خراسان رضوی به عنوان پایلوت قرار داده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هوشمندسازی سیستم های آبیاری از برنامه های در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است گفت: در این راستا در ۱۰ استان کشور این طرح به صورت پایلوت در حال اجراست و نگاهمان این است که با کمک تکنولوژی و مردم هوشمند سازی سیستم های آبیاری مدیریت و مصرف برای ارتقای بهره وری و کارایی  رصد شود.

وی همچنین اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش آب و خاک وزارت جهاد از سال ۱۳۹۲ تاکنون هزینه شده است و این باعث شد ۱.۱ میلیون هکتار آبیاری تحت فشار، ۶۰۰ هزار هکتار شبکه فرعی، ۳۰۰ هزار هکتار زه کش زیرزمینی، بیش از  ۳۵ هزارهکتار تجهیز و نوسازی در شالیزار، ۳۰۰ هزار هکتار نوسازی در آبخور شبکه های مدرن انجام شود و خروجی این طرح ها باعث شده که بهره‌وری آب از حدود۹۲۰گرم به ازای مصرف هرمترمکعب به حدود ۱۴۵۰ گرم در هر مترمکعب برسد و راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد ارتقا یابد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *