اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی خبر داد: سالانه ۲۰۰ میلیون دلار خرما صادر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۶۳ هزار تن خرمای ایران صادر شده است، گفت: ارزش کل تجارت جهانی خرما ۹۰۰ میلیون دلار است که سهم ایران حدود ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود.[/heading]

1430811606598_food_37_20091103_1339775479.jpg

به گزارش خبرنگار ایسنا در منطقه کویر، محمدعلی طهماسبی در همایش تخصصی خرما در کرمان با بیان اینکه می توان با حضور فعال انجمن ها و تشکل ها، بورس خرما را در کشور راه اندازی کرد، اظهار کرد: زنجیره تولید خرما با تولید و توزیع نهال به شیوه کشت بافت شروع شده و در سایر موارد نیاز است تولیدکنندگان تشکل ها و انجمن ها حضور فعال داشته باشند تا این زنجیره کامل شود.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ هزار هکتار از نخیلات کشور قدیمی و سنتی هستند و نمی‌توان در آنها به صورت مکانیزه کارکرد، افزود: حدود ۳۰ درصد از باغات خرما نیز درجه ۲ هستند که در مجموع ۲۳۰ هزار هکتار از نخیلات نیاز به باز سازی جدی دارند.

طهماسبی با تاکید بر اهمیت تغذیه باغات گفت: بیش از ۵۰ درصد باغات تغذیه نامتعادل دارند که ضرورت دارد باغداران به این مهم توجه کنند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بایستی در تولید به بازار مصرف توجه کرد گفت: هنگامی که در بازار جهانی خرمای پیارم را قریب به ۴٫۴ دلار، مضافتی را دو دلار و زاهدی را ۰٫۹ دلار می خرند لازم است برای اصلاح و جایگزینی باغات بخش اجرا و باغداران با توجه به تایید ارقام سازگار در هر منطقه به بازار مصرف توجه کنند.

وی افزود: تولید جهانی خرما ۷٫۶ میلیون تن است و درایران این رقم یک میلیون تن است در بحث عملکرد برداشت در هکتار نیز میانگین جهانی ۶٫۸ تن و در ایران ۵ تن است.

طهماسبی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۶۳ هزار تن خرمای ایران صادر شده است گفت: ارزش کل تجارت جهانی خرما ۹۰۰ میلیون دلار که در این ایران ایرن رقم در حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که اگر بتوانیم خرمای فراوری شده داشته باشیم قطعا ارزش افزوده خوبی خواهند داشت.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: اکنون در ایران قریب به ۲۳۵ هزار واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار تن فراوری می شود. ضمن آنکه حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تن وجود دارد که قابل فراوری است

وی با بیان اینکه هنوز در میان نخل داران، بیمه، با اقبال عمومی مواجه نشده است، افزود: از ۲۳۰ هزار هکتار باغات خرما فقط ۱۱۲ هزار هکتار بیمه شده است آن هم در جاهایی که آسیب پذیری بالاست.

طهماسبی در پایان خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه در بحث خرما، توسعه، جایگزینی، اصلاح و بازسازی باغات مد نظر قرار گرفته و صنعت کشت بافت در کشور به سه رقم به خصوص پیارم اختصاص داده شده است و از باغداران هم تقاضا داریم اگر قصد خریداری نهال دارند حتماً با هماهنگی مراکز تحقیقات یا مراکز خدمات نسبت به خرید نهال اقدام ، تا از ورود بیماریها به درون باغات خودداری شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *