اهم اخبار

مفاد تفاهم نامه فی مابین کمیسیون کشاورزی؛ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی در حوزه زعفران و صنایع غذایی منتشر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در نشست شورای ملی زعفران با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی و مجمع نمایندگان استان مجلس در محل اتاق بازرگانی مشهد تفاهم نامه بین کمیسیون کشاورزی مجلس و اتاق بازرگانی خراسان منعقد شد

 

به گزارش اگروفودنیوز بندهای این تفاهم نامه به شرح ذیل است :

به منظور سازماندهی و ساماندهی و نظام مند نمودن فرآیند صادرات زعفران، صادرکنندگان زعفران ملزم به دارا بودن کارت ویژه اعتبار و اهلیت از سوی شورای ملی زعفران ایران باشد. ساز و کار مربوطه جهت ارائه به شورای عالی صادرات غیرنفتی کشور ظرف مدت ۳ ماه توسط سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری و تایید شورای ملی زعفران ایران تهیه و به شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی ارسال گردد.

 

تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، با هدف حمایت از کشاورزان زعفرانکار و افزایش توان رقابت در بازارهای جهانی با نرخ ۴ درصد از محل صندوق توسعه ملی صورت پذیرد.

 

با هدف حمایت از کشاورزان زعفرانکار و صادرات زعفران و کمک به تثبیت بازار، هرگونه خرید توافقی زعفران با حمایت دستگاههای اجرایی با اولویت صادرکنندگان زعفران و با تأیید شورای ملی زعفران ایران صورت پذیرد.

 

به منظور اولویت گذاری توسعه مصارف زعفران و ایجاد بازار به جای توسعه کشت در خصوص انجام تبلیغات، بازاریابی، حضور در نمایشگاهها، اعزام هیاتهای تخصصی و مهمتر از همه یازانه صادرات حمل و بیمه و آموزش و سالم سازی زعفران، مشوقهای لازم در نظر گرفته شود.

 

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی متعهد می گردد، متناسب با بودجه های اختصــاص یافته طرح های تحقیقاتی عملیاتی برای توسعه بازارها و مصارف زعفران و ایجاد تمرکز و مدیریت بر بازار با هدف ارتقاء زنجیره ارزش و افزایش منافع همه ارکان آن به روش اصولی را در سطح ملّی انجام داده و ارائه نماید.

 

به منظور جلوگیری از تصمیم گیریها و تصمیم سازیهای پراکنده و حصول و وحدت رویه در کلیه اقدامات مرتبط با زعفران، نقش و جایگاه شورای ملی زعفران ایران به عنوان تنها مرجع زعفران کشور و تنها تشکل ملی بخش خصوصی مــورد وفاق و تایید کلیه دستگاههای اجــرایی بالاخص وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد

 

با توجه به وجود بازارهای عمده مصرف در کشورهای چین و هند و وجود تعرفه بالای صادرات زعفران به این کشورها، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به پیگیری برقراری تعرفه ویژه برای زعفران صــادراتی به این کشورها گردد و در صورت عدم پذیرش، انجام عمل متقابل در برقراری تعرفه های خاص برای اقلام عمده وارداتی از این کشورها صورت پذیرد. زمان پیگیری و اعلام نتیجه به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و اتاق ایران و شورای ملی زعفران ایران، حداکثر تا پایان سال جاری می باشد

 

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با رویکرد بازگشت ارزش افزوده به کشور و برند سازی و توسعه بازارها به وزارت جهاد کشاورزی و دولت محترم تکلیف نماید که در بودجه سال ۱۳۹۶ ردیف اختصاصی معادل ۲ درصد ارزش کل صادرات زعفران در سال جاری را جهت توسعه صادرات زعفران منظور و در اختیار شورای ملی زعفران ایران قرار گیرد

سازمان توسعه تجارت ایران هزینه تهیه برند ملی زعفران ایران و مراحل ثبت آن را حداکثر تا پایان سال جاری تامین و با همکاری شورای ملی زعفران ایران تا پایان سال جاری نسبت به ثبت برند ملی زعفران ایران اقدام نماید. همچنین جوایز جبرانی برای صادرات زعفران با برندهای معتبر ایرانی را در برابر عوارض کشورهای واردکننده پیش بینی نماید.

 

با توجه به کاهش روند برداشت در هکتار طی سالیان گذشته به منظور افزایش تولید در واحد سطــح و آمــوزش نحوه صحیح کاشت و داشت و برداشت زعفران، ایجــاد ناظرین زعفران توسط وزارت جهاد کشاورزی ضروری می باشد، به خصـــوص تولید زعفران بهداشتی- کیفی و با رانـــدمان بالا اقدام نماید.

 

با عنایت به تصویب طرح جامع زعفران در اسفند سال ۱۳۹۰ توسط دولت وقت، به منظور اجرای آن با اندک تغییرات به دلیل گذشت بیش از ۶ سال از زمان تهیه آن، بودجه مورد نیاز به صورت اختصاصی و مستقل، به صورت بودجه ویژه اجرایی گردد.

 

به منظور تثبیت قیمت زعفران و فراهم نمودن امکان ارائه قیمت به خریداران خارجی با مهلت تصمیم گیری حداقل یک هفته ای و حذف واسطه ها، ایجاد صندوق توسعه ملی زعفران با تامین اعتبار حداقل ۲۰۰۰ میلیارد ریال(۱۰% ارزش کل زعفران تولیدی) با محوریت شورای ملی زعفران ایران و از طریق منابع در اختیار دولت صورت پذیرد.

 

با توجه به تکثیر پیاز زعفران در طول مدّت بهره برداری (۷-۵ سال) و افزایش آن به چهار برابر حجم کاشته شده و ممنوعیت صادرات پیاز زعفران و جلوگیری از خرید و قاچاق پیاز مازاد به سایر کشورها وزارت جهاد کشاورزی مکلّف شود در سال ۱۳۹۷ نسبت بهینه سازی با ساماندهی وضعیت پیاز و کشت به ایجاد حداقل سه مرکز خرید و سورت پیاز زعفران و عرضه پیاز با وزن ۸ گرم و سالانه به صورت ضدعفونی و بسته بندی شده به کشاورزان داخل و کشت مجدد پیازهای کمتر از ۸ گرم به منظور رسیدن به وزن مطلوب اقدام نماید.

 

با توجه به اینکه ارزش زعفران تولیدی در استان خراسان رضوی معادل ۱۸ درصد ارزش کل محصولات کشاورزی تولیدی این استان و همین ارزش در استان خراسان جنوبی معــادل ۲۵ درصد می باشد وزارت جهاد کشاورزی مکلّف شود حداقل ده درصد از اعتبارات اختصاصی به دو استان را در جهت حفظ و توسعه زعفران در بخش های تولید، صادرات و فرآوری زعفران منظور و عملیاتی نماید.

 

برای پیشرفت صنعت زعفران و ایجاد ارزش افزوده از سازمان و دوایر دولتی مرتبط از جمله سازمان امور مالیاتی، بانکها، تأمین اجتماعی، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و … درخواست می گردد حمایت ها و کمک های مورد انتظار و رفع مشکلات کارخانجات فراوری و بسته بندی و صادراتی زعفران را در اولویت خود قرار دهند.

 

با عنایت به سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، اشتغال وصادرات، مقرر گردید ایجاد و ابقا سیاستها و قوانین حمایتی و تشویقی(مستقیم و غیر مستقیم) از صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از طریق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گیرد.

 

نظر به اینکه مسائل و مشکلات تامین منابع مالی، یکی از اصلی ترین چالش بنگاهای اقتصادی می باشد، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی موافقت خود را جهت پیگیری اصلاح نظام پرداخت تسهیلات به تولید و صادرات محصولات صنایع غذایی با لحاظ (الف- پرداخت تسهیلات با نرخ بهره مناسب و حمایتی ب- تزریق منابع مالی به تولید با هدف استفاده از ظرفیت های خالی، نوسازی و توسعه صنایع موجود و توسعه صادرات از طریق بانکهای تخصصی و توسعه ای (کشاورزی، توسعه صادرات، صنعت و معدن) و اختصاص منابع لازم به ایشان اعلام می نماید.

 

با هدف حمایت از صادرات در شرایط موجود، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پیگیری اختصاص و تصویب اعتبارات لازم به سازمان توسعه صادرات به منظور انجام تعهدات سنوات گذشته سازمان در پرداخت جوایز صادراتی و عملیاتی نمودن (مشوق های صادراتی مستقیم و غیر مستقیم) و تدابیر لازم برای حمایت از تولید صادراتی محصولات صنایع غذایی و بدون کارخانه در جهت برند سازی انجام دهد.

 

حمایت هاى وزارت جهاد کشاورزى و سایر بخش ها از کاهش بهاى تمام شده، کاهش جدى مصرف آب نسبت به ارزش اقتصادى محصولات، افزایش ارزش افزوده و تولیدات دانش بنیان ،ارتقاء همه حلقه هاى زنجیره ارزش، توجه به آب مجازى براى افزایش صادرات محصولات و رونق اقتصادى بخش کشاورزى و صنعت غذا بصورت مشترک بیش از پیش متمرکز گردد.

 

تعریف و تبیین زنجیره ارزش و راهکارهاى ارتقاء آن و جهش صادراتى و چگونگى تامین منابع و اقدامات مورد نیاز محصولات زعفران، زیره،کشمش سبز و انار بعنوان محصولات داراى اولویت توسط اتاق تهیه و با تصویت دبیرخانه مورد پیگیرى قرار گیرد.

 

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اهتمام خود را جهت تصویب قانون اعطای کلیه معافیت ها و بخشودگی های رایج در کشاورزی به صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی مبذول خواهد نمود.

 

با توجه به آنکه بعضاً در تولیدات صنعت غذا، موازی کاری بین دستگاههای مختلف در حوزه نظارت وجود دارد و این مورد سبب ایجاد مشکلاتی برای بنگاههای صنایع غذایی شده است، مقرر گردید کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با ایجاد قوانینی موضوع را پیگیری نماید.

 

نظر به اینکه قوانین نظارتی در حوزه محصولات صنایع لبنی صنعتی و صنف توزیع لبنیات سنتی متفاوت می باشد، مقرر گردید کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی جهت اعمال قوانین نظارتی یکسان موضوع را در دستور کار کمیسیون قرار دهد.

 

تسهیل صدور مجوزهای تولید و پروانه ساخت و استاندارد برای واحدهای فعال و تقویت نظارت های بعدی

 

از آنجا که زیر ساخت های لازم برای دریافت مالیات ارزش افزوده در کشور تکمیل نگردیده است پیشنهاد می شود در جهت تقویت امنیت غذایی، مالیات بر ارزش افزوده از زنجیره تولید و مصرف محصولات غذایی حذف و یا به ۲% کاهش یابد.

 

پیشنهاد مى شود صدور مجوزهاى مرتبط با صنعت غذا و نظارت بر تولید و بخصوص کنترل و نظارت در سطح عرضه هر چه بیشتر به شرکت هاى بازرسی و تشکل های بخش خصوصی واگذار شود.

همچنین تقویت شرکت هاى بزرگ تولیدى صادراتى ، خوشه ها و زنجیره ها و تشکل هاى تخصصى بخش خصوصى در دستور کار سازمانهاى مرتبط بخصوص بصورت مشترک از طرف سازمان غذا دارو و سازمان ملى استاندارد و وزارتخانه هاى جهاد کشاورزى و صمت قرار گیرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *