اهم اخبار

ملخ‌ها؛ سوار بر بادهای منطقه‌ای در راه ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر موجب ایجاد طوفان‌های دریایی و افزایش بارندگی در منطقه حوالی شبه جزیره عربستان، هندوستان و کشورهای اطراف دریای عمان شده و شرایط را برای حرکت جمعیت بزرگ ملخ‌های صحرایی مهاجم از کشورهای کانون اصلی به سایر کشورها فراهم کرده است. در حال حاضر نیز با شدت گرفتن طوفان‌های دریایی پیش بینی می‌شود فاز جدیدی از ملخ‌های صحرایی به کشور وارد شود.

به گزارش ایلنا؛ به طور معمول فاز اصلی هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران فاز بهاره بوده و از اواسط دی و اوایل بهمن آغاز و تا اواخر تیرماه ادامه می‌یابد، اما به گفته کارشناسان با تغییرات آب و هوایی به ویژه در ۲ تا ۳ سال اخیر در اقیانوس آرام و دریای عمان شاهد طوفان‌های دریایی شدیدی هستیم که شرایط را برای افزایش جمعیت ملخ های مهاجم و حرکت سریع تر آن‌ها به سوی کشور ما در فاز زمستاته فراهم کرده است.

طوفان‌های دریایی علاوه بر افزایش بارندگی در کشورهای حاشیه اقیانوس و دریاها شرایط را برای حرکت آسان و سریع‌تر جمعیت ملخ‌ها فراهم می‌کند. حالا خبرهای به گوش می‌رسد حاکی از آنکه جمعیت ملخ‌های مهاجم سوار بر بادهای منطقه‌ای و موسمی در حال جابجایی از شبه جزیره هندوستان به سمت مناطق زمستانه در حوالی دریای سرخ هستند و این امکان وجود دارد بخشی از این جمعیت بواسطه پیچش بادها به سوی ایران حرکت کند. این اتفاق می‌تواند در ماه‌های اخیر استان‌های کشورمان به ویژه مناطق جنوب شرق را مورد تهاجم قرار دهند.

محمود چالاکی، معاون مدیریت  مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، در اینباره به ایلنا گفت: گزارش‌های آب و هوایی نشان می‌دهد در حال حاضر کشور عمان،‌ یمن، ‌شبه جزیره هند و کشورهای شاخ آفریقا به شدت درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به وقوع طوفان‌های دریایی در پی تغییرات آب و هوایی، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده بخشی از جمعیت ملخ‌های حاضر در کشورهای درگیر، وارد کشور ما شود.

چالاکی تاکید کرد: این ملخ‌ها در حال حرکت از مناطق تابستانی به مناطق زمستانی در حاشیه دریایی عمان و سرخ  هستند و در مسیر حرکت خود سوار بر باد به سمت ایران خواهند آمد.

 به گفته وی؛ تغییرات آب و هوایی بر رفتار  ملخ‌های صحرایی اثر گذاشته و علاوه بر افزایش جمعیت، آن‌ها را مهاجم‌تر کرده است.

چالاکی استان‌های که درگیر فاز جدید هجوم ملخ‌های صحرایی می‌شوند را مناطق جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان،‌ شرق هرمزگان و جنوب کرمان عنوان کرد.

وی یادآور شد: البته جهت طوفان‌های دریایی قابل پیش بینی نیست چراکه از زمان شروع چندین بار تغییر جهت می‌دهند به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام استان‌ها بیشترین درگیری را خواهند داشت.

چالاکی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما از جمعیت ملخ‌های مهاجم چقدر است، گفت: معمولا این فاز کمتر از فاز اصلی در ایران یعنی فاز بهاره است، اما با توجه به جمعیت بسیار بالای این آفت در کشورهای کانون، جمعیت ورودی به کشور کم نخواهد بود.

معاون مدیریت مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: عامل مهم دیگری که بر میزان جمعیت ملخ‌های مهاجم موثر است تعداد نسل‌های است که این آفت با ورود به کشور تولید می‌کند که از یک تا ۳ نسل متغیر است.

چالاکی تاکید کرد: خوشبختانه در سال گذشته بواسطه شرایط خاص ملخ‌های مهاجم نتوانستند بیش از یک نسل در کشور تولید کنند که همین امر باعث شد ظهور جمعیت کمتری نسبت به سال ۹۷ شد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *