اهم اخبار

منابع هندی خبر دادند: ایران صدور مجوز واردات برنج هندی را آغاز می‌کند

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]صادرکنندگان هندی انتظار دارند با گذشت بیش از یک سال از ممنوعیت وارداتی، ایران مجوزهای جدید برای واردات برنج باسماتی از هند را ظرف دو ماه آینده آغاز کند.[/heading]

به گزارش ایسنا، بینزنس استاندارد به نقل از راجان ساندرسان، مدیرکل انجمن صادرکنندگان برنج هندی نوشت: سیگنالهایی از واردکنندگان در ایران درباره احتمال صدور مجوزهای جدید در دسامبر یا ژانویه دریافت کرده ایم.

ایران با اشاره به وجود سطح بالایی از آلودگی شیمیایی برنج هندی و خودکفایی در تولید، صدور مجوزهای جدید برای واردات برنج باسماتی را از اکتبر سال ۲۰۱۴ متوقف کرد. برنج باسماتی همواره بزرگترین کالای کشاورزی صادراتی هند بوده و ایران هم بزرگترین خریدار آن به شمار رفته است. در نتیجه، عدم تمایل ایران به خرید برنج باسماتی از هند به صادرات این کالا لطمه شدیدی زد. طبق آمار سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی فرآوری شده و کشاورزی هند، این کشور در سال مالی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به ایران ۹۳۰ هزار تن برنج باسماتی در مقایسه با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال مالی ۲۰۱۴-۲۰۱۳ صادر کرد. ارزش صادرات برنج باسماتی از هند به ایران در مدت مذکور حدود ۶۰ درصد کاهش یافت.

طبق آمار انجمن صادرکنندگان برنج هندی، میزان صادرات به ایران از ۴۴ هزار و ۲۲ تن در اوت سال ۲۰۱۴ به ۳۳ هزار و ۵۵۴ تن در ماه اوت امسال رسید که حدود ۲۳ درصد کاهش نشان داد و از نظر میزان ارزش صادرات هم حدود ۴۲ درصد کاهش داشت.

ارزش مجموع صادرات غلات هند به ایران در سال مالی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به چهار میلیون و ۱۷۵ هزار دلار رسید که ۱۶ درصد نسبت به سال پیش کمتر بود.

صادرات برنج باسماتی هند به ایران بر مبنای ماهانه از حدود ۱۰۰ هزار تن در دو سال گذشته به حدود ۷۰ هزار تن در حال حاضر رسیده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. باید به جای متوقف کردن واردات از کشورها، سیستم نظارتی بر واردات کالا و مطابقت با استانداردهای ملی و بین المللی در موسسه استاندارد تقویت شود. متاسفانه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در این زمینه بسیار عقب تر از نیازهای جامعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *