اهم اخبار

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی: نتیجه فشار بر مرغداران تعطیلی مرغداری‌ها و واردات است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور نتیجه فشار بر مرغداران و اجبار آن ها به تمکین از قیمت دستوری را کاهش تولید داخلی، ورشکستگی مرغداران و تعطیلی مرغداری‌ها دانست که نتیجه آن واردات برای تامین نیاز کشور است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایلنا؛ روز گذشته یوسف خانی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی اعلام کرد: این اتحادیه تصمیم گرفته است از شنبه از خرید مرغ بالاتر از نرخ مصوب خودداری کنند. وی گرفتن این تصمیم را در راستای وادار نمودن مرغداران به تمکین از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار عنوان کرد.

این تصمیم در حالی است که به گفته مرغداران ماه‌هاست نهاده‌های دامی به میزان کافی و با قیمت مصوب تامین و در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد ضمن اینکه آنچه به دست مرغداران می‌رسد بی‌کیفت بوده و ارزش غذایی پایینی دارد.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، با تاکید بر اینکه بخشی از افزایش قیمت مرغ حباب و نتیجه فرصت طلبی فروشندگان است، اظهار کرد: تصمیم صنف فروشندگان مرغ و ماهی غیر منطقی است، آن‌ها به جای اینکه بگویند تا زمانی که مرغداران از قیمت مصوب تمکین نکنند نمی‌فروشیم، نظارت بر اعضای خود را افزایش دهند تا با یک مغازه کوچک و با هزینه ثابت سودجویی نکنند چراکه بخش بزرگی از حباب قیمتی نتیجه همین سودجویی واحد‌های صنفی است.

اسدالله‌نژاد با اشاره به شرایط بحرانی مرغداران برای تامین نهاده‌های دامی در چند ماه اخیر، افزود: افزایش قیمت و مشکلات در تامین نهاده‌ها؛ هزینه تمام شده تولید مرغ را به حداقل ۱۹ هزار تومان افزایش داده است در این شرایط چگونه انتظار دارند مرغداران از قیمت مصوب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی تمکین و‌ کل تولید خود را با همین قیمت عرضه کنند؟

وی تاکید کرد: حداکثر ۵۰ تا ۶۰ درصد نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دست مرغداران می‌رسد که متاسفانه  کیفیت پایین داشته و وزن تولید را کاهش داده است.

وی با انتقاد از قیمت دستوری دولت برای مرغداران و افزایش فشار بر آن‌ها، گفت: نتیجه فشار بر مرغداران چیزی جز کاهش تولید و وابستگی به واردات نیست.

اسدالله‌نژاد معتقد است؛ سیاست‌های غلط دولت در تامین نهاده‌های دامی و قیمت‌گذاری دستوری عوامل گرانی قیمت مرغ در این روزها است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور از دولت خواست به جای فشار بر مرغداران به اصلاح سیاستگذاری خود در حوزه تولید بپردازد.

اسدالله‌نژاد همچنین به دولت توصیه کرد برای آنکه بداند قیمت تمام تولید در این روزها برای مرغداران به چه میزان افزایش یافته و چگونه آن‌ها در شرایط سخت همچنان در حال حفظ و تداوم تولید هستند از وزارت جهادکشاورزی بخواهد تا گزارشی در این خصوص داده و آنالیز قیمت تمام شده تولید را بر اساس واقعیت‌های موجود ارائه دهد.

وی افزود: آن زمان است که مشخص خواهد شد که قیمت دستوری اعلامی در شرایط فعلی عقبه کارشناسی ندارد و نتیجه اجرای آن به واقع ورشکستگی مرغداران است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *